Reklambyrån Edelman Deportivo har det senaste halvåret tagit hem flera nya kunduppdrag. Bland de nya uppdragsgivarna finns Renault i Norden, Kellogg’s, Ica, ByggVesta, Arla och Mag+, som ingår i Bonnier.

– Förtjänade medier blir allt viktigare i marknadsmixen och att arbeta med innovation likaså. Det är positivt för oss att reklambyråer börjar satsa mer på förtjänade medier. Sådana satsningar visar att marknaden börjar växa i kapp det erbjudande vi har haft hela tiden, säger byråns vd Mattias Ronge i ett pressmeddelande.

Renault är en av de större kunderna som anslutit i närtid.

– För att sticka ut måste man göra kommunikation som engagerar konsumenterna och inte nöja sig med att visa fina filmer på bilar som kör på landsväg. Under våra samtal med Edelman Deportivo blev det tydligt att vi delade den synen på kommunikation och parallellt med att vi nu börjat jobba tillsammans tillsätter vi en helt ny roll inom brand engagement, säger Lars Höglin, Brand Engagement Manager, på Renault Nordics.

I takt med kundtillväxten har Edelman Deportivo även utökat personalen. Nya på byrån är:

Evelina Appelskog, projektledare, med en bakgrund som senior PR-rådgivare fem år på AWB. Kommer närmast från Cheap Monday.

Hampus Lideborg, motion designer, erfarenhet av animation och post-produktion. Har tidigare bland annat jobbat på House of Radon.

Daniel Fu, digital planner, genom ett fellowship från Edelman Shanghai. Hjälper Edelman Deportivo med erbjudandet i Asien.

Hanna Stenwall, kreativ copywriter. Kommer senast från Gray i London.

Sara Wikberg, PR-specialist, från Stockholms Universitet efter ett halvårs praktik på Edelman Deportivo under hösten 2016.