Resumé berättade igår om klädmärket Nellys initiativ #GirlsUnited med Youtube-stjärnan Clara Henry som ansiktet utåt. Nelly.com har som mål att lyfta tjejer som vågar ifrågasätta samhällets normer och som inte tvekar på att uttrycka sina åsikter.

Helt tvärtemot vad Nelly.com visar upp idag, menar Resumés bloggare Karolina Sandberg som kallar den årets oärligaste kampanj.

Clara Henry bryter mot normerna – men det finns inte en enda tjej på Nelly.com som gör samma sak, enligt Karolina Sandberg, och pekar bland annat på bilderna av lättklädda kvinnor i sexiga poser.

”Den feministiska kampen motarbetas ju aktivt av Nelly.com och skapar istället en våg av psykisk ohälsa. Som ett resultat av den typen av annonsering Nelly.com medvetet använder sig av”, skriver hon.

LÄS MER: Clara Henry och Nelly.com i årets oärligaste kampanj

Enligt Nellys marknadschef Richard Woodbridge grundar sig kampanjen i en revolution hos unga tjejer, som kan ses hos exempelvios sångerskor som Taylor Swift och Zara Larsson samt Clara Henry. Nelly insåg då att deras plattform skulle lämpa sig för att uppmärksamma detta.

Han säger sig vara besviken över kritiken som Karolina Sandberg framför, men vill inte gå in närmare på varför.

– Vi tycker självklart att det är synd att man väljer att tolka kampanjen på det sättet. Vår ambition är att försöka hitta ett sätt för tjejer att backa, stötta och peppa varandra, till exempel genom Clara och vår kampanj, för att vara med och bygga den nya generation med tjejer som lyfter varandra, skriver Richard Woodbridge i ett mejl till Resumé.

Men kan du hålla med om kritiken och finns det anledning att vara självkritiska?
– Vi kommer arbeta med den här frågan på de sätt vi kan, den är central för oss och vi tycker att den borde vara det för alla.

Enligt Karolina Sandberg så motarbetas den feministiska kampen av Nelly. Hur svarar du på det?
– Det hoppas vi verkligen inte att den anses göra, det här är en bra sak som vi är stolta över. Vi tar ett steg på vägen och vi vill tillsammans med bland andra Clara Henry göra tjejers röster hörda.

LÄS MER: De slutade med annonsering och satsade allt på sociala medier

Vad är målet med den här kampanjen?
– Primärt för att vi är en plattform som har en stark position och möjlighet att nå ut. Vi tycker att alla ska få klä sig som de vill utan att bli dömda, uthängda eller behöva stå till svars för sina val bara för att de är tjejer. Varje tjej måste få göra sitt eget val utan att behöva förklara det eller utsättas för påhopp.

Varför passar Clara Henry in på Nelly?
– Clara Henry är klockren, vi gillar henne och hon står för det vi vill säga och har vid upprepade tillfällen påvisat att hon är en förebild för unga tjejer i att våga vara den hon är.

Vad har ni själva fått för respons på kampanjen?
– Vi förstår att det är en fråga som berör, och var väl medvetna om det när vi initierade initiativet. Så här långt är det nästan uteslutande positiva reaktioner, skriver Richard Woodbridge.

Nelly.com slutade med annonsering i traditionella medier för flera år sedan. Idag gäller det att attrahera millennials via sociala influencers, personer stora på exempelvis Youtube, Instagram och Facebook. Förutom Clara Henry, sker samarbeten med bloggare som Kenza Zouiten, Angelica Blick och Rebecca Stella. Tillsammans når de ut till miljoner följare i sociala kanaler.

Kampanjen Girls United med Clara Henry kör igång på måndag.

Resumé har även sökt Clara Henry.