Långt fler personer använder internet genom sina mobiler än datorer i dag. För att möta förändringarna har Facebook tagit fram det nya annonsformatet Canvas som bara visas i mobilen. Genom Canvas kommer användarna till något som påminner om en minisajt, men utan att lämna Facebook. Minisajten är komplett med videor, stillbilder, text och köpknappar.

– Det är en vidareutveckling av våra annonsprodukter. Vi erbjuder annonsörer att kunna visa upp ett helt annat djup i sin marknadsföring och storytelling, säger Sam Rihani, Sverigechef på Facebook.

LÄS MER: Facebook släpper nya annonsformatet internationellt

Prissättningen ser likadan ut som för vanliga annonser på Facebook och med samma möjlighet till segmentering, något som redan lockat många företag.

– Det finns ett stort intresse för det här bland annonsörer, säger Sam Rihani.

SAS var det första företaget i Sverige med att rulla ut sina Canvasar i början på februari. Christan Pettersen är digital marknadschef på SAS. Han säger att det var självklart för dem att vara med från början.

– Vi är innovativa och vill prova nya annonsmöjligheter. Det är viktigt för oss att visa att vi tar till oss ny teknologi och är med i nya projekt som pilotkunder.

Några av Facebooks stora försäljningsargument är att det går snabbt att komma in på minisajten eftersom den som klickar aldrig lämnar Facebook. De testpersoner som sett SAS Canvas-annonser tillbringar också lång tid inne på annonserna – i genomsnitt 40 sekunder per annons.

– Det är helt unikt. I tider där folk är reklamtrötta väljer de ändå att spendera väldigt mycket tid på de här olika canvasen, säger Sam Rihani.

SAS utnyttjade möjligheterna med videor och panoramabilder för att kunna presentera sina nya lounger och kabiner tillsammans med bilder från möjliga resmål. Men Sam Rihani hävdar att det inte bara är multinationella bolag som kan ha nytta av att använda det nya format.

 – Alla varumärken kan använda det här beroende på vad de vill göra och vad som levererar bäst på deras målsättning. Det kommer att vara tillgängligt för alla och det är enkelt att jobba med. Man använder drag and drop för att lägga till de olika delarna.

Tanken är att det ska vara användarvänligt, men snyggt. Och just hur snyggt och nytt det ser ut är något som både Sam Rihani och Christian Pettersen trycker på i intervjun.

– Det är jäkligt snyggt. Det är litegrann som att sitta och bläddra i ett snyggt och glossigt magasin. Man har full uppmärksamhet på annonsen eftersom den tar upp hela skärmen. Det finns inga störande moment, säger Sam Rihani.

– Det ser verkligen ut som en premiumprodukt, säger Christian Pettersen.

Även andelen av användare som valde att klicka sig vidare i annonsen var hög. 70 procent av alla som såg annonsen klickade på den. Chistian Pettersen säger att reklamen ökat försäljningen av flygbiljetter, men vill inte gå in på hur mycket.

– Det kan jag inte avslöja, men det var bra ROI och vi är väldigt nöjda.

Han berättar att SAS skiftar allt mer av sin marknadsföringsbudget från traditionella medier till digitala.

– Det är en trend som finns bland varumärken, oavsett om de väljer Canvas. Man ser att allt färre tar del av traditionella medier och när användarna flyttar till det digitala är det naturligt att vi följer efter.