Friends Agenda har idag ett stort antal kunder och uppdrag inom fastighetsutveckling, bygg, etablering och exploatering, däribland Stockholm stads Expoateringskontor, Hornstulls kommersiella centrum och utvecklingsområden på Arlanda. Nu samlar de erbjudandet inom koncept- och affärsutveckling i ett nytt affärsområde.

Ansvarig blir Camilla Westman, som de senaste  på ANR BBDO. Hon har en bakgrund som konsult på Friends agenda, men lämnade byrån för fem år sedan för att flytta till Los Angeles, där hon drev Svensk-amerikanska handelskammaren. Westman har tidigare arbetat på bland annat Ogilvy och B-Reel.

– Satsningen är en kombination av att vi har haft flera sådana uppdrag historiskt och att vi ser en möjlighet att positionera oss med erbjudandets. Det krävs att man förstår bandet och den politiska processen för att förstå de olika intressenternas behov, säger Camilla Westman till Resumé.

Friends Agenda kommer hjälpa till med bland annat samhällskontakter, medborgardialog och marknadsföring. I affärsområdet igår, förutom Camilla Westman, även Per-Åke Thall, Public Affairs, Olof Landgren, varumärkes- och affärsutveckling, och Andreas Liljefors, medborgardialog. Olof Landgren kom in som delägare i byrån i höstas.

– Målet är att utöka de uppdrag vi har och att hitta nya möjligheter inom just den här branschen. Förhoppningen är absolut att rekrytera fler till affärsområdet.

Friends Agenda har idag kunder som Stockholms stad, Ikea och Proffice. Byrån omsatte 21,7 (17,6) miljoner kronor under 2014 och redovisade ett rörelseresultat på 0,5 (-0,2) miljoner. Friends Agenda har ett 20-tal medarbetare.