Happy Meal och dess innehåll har gjort barn i Sverige glada sedan 1986. Nu väljer McDonald’s Sverige att införa ett litet innovationstrick för att fira Happy Meals 30-årsdag – nämligen virtual reality-glasögon – som gör det möjligt att upptäcka en virtuell verklighet med en smartphone.

Produkten kallas Happy Goggles och är ett test för att modernisera Happy Meal och ge köparna ett komplement till de fysiska leksakerna i boxen. DDB Stockholm ligger bakom idé, strategi, design och digital utveckling av VR-glasögonen.

Happy Goggles har testats av psykologerna Karl Eder och Fadi Lahdo är två psykologer som har testat och utvärderat Happy Goggles:
– Nya generationer växer upp i en värld där smartphones och surfplattor är en naturlig del av livet. Happy Goggles öppnar dörren till virtuella världar, vilket förstås är jättespännande. För barn kanske det här steget är mer naturligt än för oss vuxna, säger de i en kommentar.

Tillsammans med glasögonen lanseras även VR-skidspelet ”Se upp i backen”, som tagits fram i nära samarbete med North Kingdom Stockholm.

– Vi vill alltid erbjuda något nytt för familjer och vara relevanta. Det här är ett modernt sätt att fira Happy Meal som en av våra mest populära menyer, säger Petra Dahlman, Senior Marketing Manager på McDonald’s Sverige.

Happy Goggles kommer att finnas i en begränsad upplaga på utvalda restauranger i Sverige den 5 och 12 mars. McDonald's pr-byrå är Prime och mediebyrå är OMD.

Coca Cola gjorde häromveckan en liknande grej, då de möjliggör att bygga VR-glasögon med sin förpackning för 12-pack Cola, något som bland annat Fortune rapporterat om.