Nöjesguiden har som policy att tydligt märka ut när de publicerar material som är sponsrat eller framtaget genom ett samarbete. Men inte i Facebook-posterna eller på listan över mest lästa artiklar.

– Facebook ser ut som det gör. Det kan du inte ställa oss till svars för. Vi kan inte påverka hur det ser ut där, säger Jenny Nordlander, chefredaktör för Nöjesguiden.

I dagarna publicerades en artikel i samarbete med dejting-appen Happn där det var svårt att se att den var ett del av samarbete. Först efter att ha klickat sig in på sidan gick det att se att artikeln presenterades i samarbete med en app. Inte heller på topplistan på Nöjesguidens egen hemsida, där artikeln just nu står som mest läst, kan man se att det är en sponsrad artikel.

– Men när du klickar på länken är det tydligt, det är en annan bakgrundsfärg och det står att den presenteras i samarbete med Happn.

Fast då har ju folk redan klickat in på den och trott att det är en vanlig artikel.  Hur reagerar läsarna på det?

– Jag tror att folk är väldigt vana vid det. Alla medier jobbar så nu och folk har förstått att det är ett sätt för oss att överleva. Det är en följd av hur branschen ser ut.

Jenny Nordlander vill ändå inte kalla native-marknadsföring för ett nödvändigt ont.

– Det är ju det här som gör det möjligt för oss att leverera saker. Då kan det ju inte vara dåligt.

Enligt henne har Nöjesguiden en strikt policy när de väljer samarbetspartner och kring hur det genomför samarbetet.

– Det är vi som har skrivit artikeln. De har inte fått läsa igenom den eller ändra på något. Det handlar om en dejting-app och det är något som vi kunde ha skrivit om i vilket fall.

Hon säger att när samarbeten ger artiklar som passar in i vad deras målgrupp vill ha är det bara positivt.

– Det blir en perfect match. Det här var en sådan. Den här artikeln är väldigt läst.