Tanken med de nya reklamfilmerna är att Klarna ska lyftas fram som "smooth". Förutom fisken innehåller filmerna också en ostskiva som friktionsfritt hyvlas fram i all oändlighet och en hårig varelse som bekymmerslöst simmar i en pool.

Med reklamkampanjen vill de nå konsumenterna.

– För tio år sen var Klarna ett företag som primärt fokuserade på att göra e-handeln bättre för butiker och handlare, men under de senaste åren har vi tagit flera viktiga steg mot att bli en betaltjänst som sätter konsumenterna och användarvänligheten främst, säger Sebastian Siemiatkowski, grundare och vd för Klarna, i ett pressmeddelande.

Premiär för kampanjen är den 1 mars och består förutom av de tre filmerna också av annonser för webb- och utomhusreklam.

– Vi föll för konceptet "Smoooth" eftersom det beskriver den samlade känslan av hur en riktigt bra upplevelse bör vara när man handlar på nätet. Vi vill på ett lättsamt och lite annorlunda sätt visa att det är just att erbjuda en smidig köpupplevelse som Klarna är bra på och det hela vi hela tiden strävar efter att utveckla ännu mer, säger Sebastian Siemiatkowski.

Filmerna har producerats av de kanadensiska regissörerna The Perlorian Brothers tillsammans med den Londonbaserade 3D-animationsbyrån Glassworks.