Sjöräddningssällskapets två räddningsbåtar, som finansieras av Schibsteds insamling Gula Båtarna sjösattes i Medelhavet i okotber 2015, då flyktingkatastrofen var ett faktum. Sedan dess har båtarna räddat över 1 600 personer från att drunkna. Bland de som har varit med på båtarna finns Aftonbladets Carina Bergfeldt och Robert Aschberg.

LÄS MER: Journalisterna från Aftonbladet som ska rädda liv
LÄS MER: Schibsteds båtar ska rädda liv på Medelhavet

Nu har Aftonbladet och Svenska Dagbladet tillsammans satt ihop ett 84-sidigt magasin som visar hur arbetet på Medelhavet gått. Tidningen kommer ut i butik i morgon och kommer ligga ute i 13 dagar. Det är första gången de båda redaktionerna samarbetar.

– Det var ett enkelt beslut att ta och är helt unikt. Vi har skickat ner reportrar och fotografer som rapporterat. Normalt är man åskådare, men de som har rapportrat har fått gripa in och kommit hem helt tagna av upplevelsen. Vi måste fortsätta med det här initiativet så länge vi kan, säger Martin Wåhlstedt, printchef på Aftonbladet, till Resumé.

Hur var det att samarbeta?
– Det var väldigt roligt, vi har tidigare inte samarbetat så intensivt med reportage.

I magasinet har de bästa reportagen från gula båtarna samlats, blandats med nyskrivna skildringar. Priset är 50 kronor.

– Alla pengar går oavkortat till Gula båtarna, vi tjänar inga egna pengar på det.

Aftonbladet och SvD har även valt bort annonser för att helt och hållet fokusera på innehållet.

Katarina Forsberg är redaktör för magasinet.