Joachim Berntzon, vd på Berntzon och Bylund, har varit på Samos för att följa upp kampanjen kring Gula båtarna som byrån gjort tillsammans med Schibstedt. Insamlingen som finansierar både båtar och besättningar för räddningsaktioner på Medelhavet är ett samarbete med Sjöräddningssällskapet som driver räddningsarbetet.

– Det var otroligt imponerande att se dessa människor i aktion, att se deras kunskaper komma till nytta, säger han.

Han säger att det både var fantastiskt och hemskt att följa med räddningsbåtarna ut på havet och möta människorna på väg mot Europa.

– Vilken strapats de som flyr ger sig ut på. Det är ofta fyra till fem timmars båtresa som folk tar på båtar som de har köpt själva. Det kan finnas upp till 15 personer på en liten gummibåt som vi i Sverige skulle kunna använda som en leksak. Den har en liten motor och den är svår att manövrera, men de är så pass i panik att de gör den här resan ändå.

Kampanjen med Gula båtarna drogs igång i september förra året och Joachim Berntzon säger att det har varit fullt pådrag från start.

– Insamlingen skulle vara med i ”Hela Sverige skramlar” och vi hade då tre dagar på oss att paketera idén.

LÄS MER: Schibsteds båtar ska rädda liv på Medelhavet

LÄS MER: Aftonbladet och SvD gör magasin ihop

Hittills har det kommit in över sex miljoner kronor till insamlingen, men Joachim Berntzon säger att det behövs ännu mer och att kampanjen kommer att fortsätta som förut.

– Schibsted ska fortsätta att berätta om insatsen. Det kommer att vara journalister på plats så att folk förstår att det är på riktigt, att det fungerar och att pengarna går raka vägen från insamlingen till insatserna på plats.

Att dra igång en kampanj för välgörenhet skiljer sig inte mycket från andra typer av kampanjer, enligt Joachim Berntzon. Men det finns alltid en risk för att en ny insamling kan försvinna i mängden.

– Den här typen av insamlingar liknar varandra och det gäller att ha ett bra namn, få fram insatsen och sätta den på kartan.

Han säger också att det kan ta tid innan folk förstår vidden av en kris eller katastrof och att syftet med en insats måste vara tydligt så att den som funderar på att skänka pengar vet vad de går till.

– Man måste hitta en fin balans mellan det som är rationellt och emotionellt.