SVT har flera gånger mött skarp kritik från Mediesverige vad gäller hotet mot de kommersiella aktörerna. Edit och SVT:s receptsajt är två initiativ som slagit fel. Nu berättar SVT:s programdirektör Lena Glaser i en intervju med Dagens Nyheter att omvandlingen kommer gå ännu längre. SVT ska bli en konkurrent till tjänster som Netflix och Viaplay.

LÄS MER: SVT skrotar Flow
LÄS MER: SVT svarar på kritiken mot Edit

En av förändringarna kommer finnas synlig inom.  SVT har landat ett reprisavtal med Teaterförbundet och Dramatikerförbundet, som innebär att många av kanalens tidigare serier, som fram tills nu varit låsta av rättigheter, kommer att släppas fria. SVT kan därför lägga ut alla säsonger av en serie, likt kommersiella vod-tjänster.

– Självklart är det här en balansgång mellan hur mycket pengar vi lägger på repriser och hur mycket vi ägnar oss åt nyproduktion. Huvuduppdraget är nyproduktion, annars blir vi bara ett bibliotek på sikt, säger Lena Glaser till DN.

Lena Glaser välkomnar samtidigt debatten om public service roll i samhället, men vill inte fullt ut kännas vid den bild som de kommersiella bolagen målar upp.

LÄS MER: Thomas Mattsson rasar mot SVT:s nya matsajt

– Att konkurrera ut andra kan man fråga sig om vi gör. Att vissa program hade kunnat göras av en annan aktör vid ett enskilt tillfälle, det är sant. Men det är viktigt att se helheten, eftersom public service är helheten och något för alla. Det är centralt för oss att kunna göra program i alla genrer, säger hon.

I april ansluter även Aftonbladets tidigare publisher Jan Helin som programdirektör på SVT.