Ingagers undersökning "Facebookbarometern 2016" visar att fler än hälften av företagen ökar sina investeringar på Facebook i år.

Nu har Ingager också analyserat klicknivåerna bland tio av sina största nordiska B2C-kunder. Enligt resultaten ökade klickfrekvensen med nästan 18 procent under den undersökta perioden, mellan vecka 16 och 53 i fjol.

En förklaring till den starka ökningen är enligt Ingager möjligheterna att rikta annonsmaterial mot särskilda målgrupper som är intresserade av ett visst innehåll.
– Det är svårt att peka ut andra orsaker. Vissa kunder är väldigt i ropet, men i undersökningen har vi tittat på en stor datamängd så att det inte ska vara avgörande, säger Jimmy Jakobsson, vd på Ingager.

Kommer Facebooks nya annonsformat Canvas bidra till att öka klickfrekvensen ytterligare.
– Det får man se. Jag har inget bra svar på det. Alltid när Facebook släpper ett nytt annonsformat påverkar det siffrorna positivt inledningsvis. Huruvida Canvas håller i det visar sig. Några av Facebooks andra annonsformat, exempelvis Facebook offers, fungerade bra i början men har sedan fasats ut, säger Jimmy Jakobsson.

Ingager har också tittat på konverteringsgraden, alltså den andel av besökarna som köper något, som ligger relativt konstant, i snitt på 8,5 procent.

Varför ökar inte konverteringsgraden mer?
– Mer trafik gör ofta att konverteringsgraden går ner, därför är det starkt att den är konstant. Om klicket leder till köp eller inte beror mycket på hur annonsören tar hand om trafiken på den egna sajten.

Undersökningen och analysen omfattar över 156 miljoner annonsvisningar som exponerats på Facebook mot svensk, norska, finska och danska Facebookanvändare.