Det nya formatet "Hey Nickelodeon" kommer att ha flera inslag från svenska Youtube-profiler. Det nya programmet är ett samarbete med Youtube-nätverket Splay. Youtube-artisterna Hampus Hedström och Bea Reiman ska dagligen presentera Sveriges bästa Youtube-klipp i en egen show som handlar om hur man blir stor på nätet. Men även andra Splay-profiler som Daniel och Emil Norberg kommer att dyka upp i showen.

– Det här är en sak som ligger i tiden. Barn konsumerar media på ett annat sätt än för fem år sedan, vilket inte är annorlunda för oss än för andra mediabolag som riktar sig till barn. Det är en spännande utveckling som hela branschen går igenom, säger Daniel Andersson, nordisk vp för produkt och marknad på Viacom.

De senaste åren har tv-kanalen Nickelodeon, som riktar sig till 3-11-åringar, satsat på att etablera sig på andra plattformar och hitta nya programformat. Enligt Daniel Andersson är det här en fortsättning på det projektet.

– Ursprungsidén kom från oss och så ville vi hitta en lokal partner. Vi tror på Splay. De har ett fantastiskt nätverk av personer som är relevanta för oss.

Han berättar att särskilt Bea Reiman och Hampus Hedström passar in i Nickelodeons satsning.

– De är väldigt populära i vår målgrupp och engagerar många.

"Hey Nickelodeon" kommer gå måndag till torsdag under fyra veckor med start den 7 mars.