Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 10,3 procent under 2015 jämfört med helåret 2014, visar TU:s internetbarometer. Totalt omsatte morgonpressens digitala annonsintäkter 738 miljoner kronor.

Storstadspressen ökade sina digitala intäkter med 8,2 procent till 406 miljoner, landsort ökade med 12,7 procent till 377 miljoner.

Det fjärde kvartalet var årets starkaste och bidrog till att ökningen för helåret blev tvåsiffrig.

– Annonsintäkterna från landsortstidningarnas sajter presterade dåligt under de senaste kvartalen men gjorde stark ifrån sig under det sista kvartalet och uppvisade en ökning på 23 procent. Det är på dessa siffror jag vill se den fortsatta tillväxten under den närmsta perioden, säger TU:s avgående chefsanalytiker Tobias Hedström, i en kommentar.

TU:s internetbarometer görs i samarbete med IRM och inbegriper även intäkter från mobil annonsering.