Amelia Adamo har meddelat att hon slutar som chefredaktör för M-magasin. Hennes liv har en dramaturgi som en Hollywood-film. Mamman var hembiträde och pappan fabriksarbetare, Amelia kom till Sverige från Italien nio månader gammal och sattes i klosterskola. 1975 började karriären som reporter för Svensk Damtidning, några år senare gick hon vidare till Husmodern. I början av 80-talet var hon chefredaktör på Vecko-Revyn. Sedan byggde hon upp Aftonbladets söndagsbilaga, där hon också träffade redaktören Thorbjörn Larsson, som hon senare kom att gifta sig med. När hon sedan kom tillbaka till Bonnier startade hon Amelia, Tara och M-Magasin. Varje gång en ny titel lanserades hade Amelia upptäckt en ny lucka på marknaden, både journalistiskt och kommersiellt. Hon har genom åren varit briljant på att se dessa luckor, genom att utgå från sig själv och vad kvinnor i hennes situation i livet efterfrågat.

Amelia Adamo är urtypen för den starka redaktören med en magisk magkänsla för vad läsarna ville ha. Alla är vi produkter av vårt arv, erfarenheter och samtid. Hade Amelia Adamo kommit fram i dagens medievärld hade hon kanske likt Omni-gänget förkastat magkänslan och istället analyserat data för att komma fram till vad folk vill läsa om.

Hon har tilldelats Stora Journalistpriset två gånger och hon har dragit in åtskilliga hundra miljoner kronor i vinst till Bonnierfamiljen. Hon förtjänar också ett omnämnande för sin roll i offentligheten som "kommersiell feminist". Hon har vid flera tillfällen sett kvinnofällor och gjort relevant journalistik av frågorna. Kanske inte alltid på det sätt som "vänster-feministerna" skulle gjort, men hon har likväl tagit ställning.

Vad händer då med hennes produkter hos Bonnier Tidskrifter när hon pensionerat sig? Det finns stora utmaningar, den största är naturligtvis att konvertera papperstidningsläsarna till digitala användare, utan att döda affären. Vad händer med M-Magasin den dag Amelia själv inte frontar tidningen på förstasidan med sitt eget porträtt? Ska nya chefredaktören Åsa Lundegård (uppflyttad från chefredaktörsstolen på Amelia) vara tidningen, Amelia-style? Eller ska man på sikt göra en annan tidning, vilket jag gissar på. Går det få 60 plus-läsare att bli betalade digitala prenumeranter?

Originalet, tidningen Amelia, tas över av Maria Sognefors, närmast från Vi i villa, dessförinnan Mama, Allt i hemmet, Vecko-Revyn och Glamour. Det ska bli intressant att se vad hon gör med varumärket. Amelia – magasinet – har en nära och mycket stark relation med sina läsare. Den som knäcker hur man flyttar/skapar det förhållandet till en digital värld kan bli sin generations Amelia Adamo (innan ni mejlar, jag har koll på att till exempel systrarna Schulman och andra digitala stjärnor skulle kunna kallas sin tids Amelia).

Resumés reporter Yasmine Winberg har träffat Amelia Adamo för att göra en längre intervju. Imorgon lördag 07.30 lägger vi ut Resumés helgintervju med Amelia Adamo. Ställ klockan.

***
Intressant läsning på Resumé.se i veckan om hur Nöjesguiden jobbar med sina Native-artiklar. Ett varumärke som inte har lösnummer- eller prenumerationsintäkter måste hitta andra sätt att få betalt för sitt innehåll. Ur ett traditionellt journalistiskt perspektiv har Nöjesguiden släppt in en kommersiell aktör långt in i det redaktionella innehållet. Den sponsrade artikeln syns i samma flöde som de vanliga artiklarna. Den positiva artikeln är skriven av Nöjesguiden och rubriken är en ordvits med kundens varumärke i centrum.

Med tanke på att artikeln är mest läst på Nöjesguidens sajt fungerar den uppenbarligen. Läs själv här.

Jag tror att olika medier måste hitta sin egen väg vad gäller nya kreativa annonsformat. Nöjesguiden har en ung publik som är van vid att journalistik och sponsrat innehåll blandas. Medan andra aktörer med andra målgrupper och en annan typ av journalistik får hitta andra annonsformat. Det är lätt att sätta sig på höga journalistiska hästar och ha bestämda åsikter om att innehåll och reklam ALDRIG får eller kan mötas. Man ska givetvis vara medveten om att man som utgivare riskerar att rea ut sin journalistiska själ om man gör gränserna mellan redaktionellt innehåller och kommersiella budskap suddiga.

Samtidigt måste man förstå att kunskaperna om hur medierna fungerade igår inte alltid är direkt överförbara till hur medierna fungerar idag eller imorgon. Vi som är uppvuxna i en papperstidningsvärld har lätt att omedvetet tänka i en papperstidningslogik när vi planerar våra publiceringar. Medan stora delar av vår publik lever mobilt och digitalt.
Jag är övertygad om att vi snart kommer att få se flera nya smarta sätt att varva innehåll och kommersiella budskap för medier.

Men samma native-kostym kommer aldrig passa alla.

***
Jörgen Lindqvist är före detta chefredaktör på Computer Sweden, numera konsult med på egen nystartad byrå. Han har i rollen som bloggare på Resumé.se skrivit intressant om varumärkeskrocken som uppstår när skräpsmatskedjan sponsrar elitidrottare som sannolikt inte äter skräpmat. Läs mer här!

***

Mycket intressanta avsnitt av podden DI Digital ute nu. Genomgången om hur Youtube-näverken är klart lärorik. Men jag skulle uppskatta om reportern Viktor Ström creddade Resumé för vår nyhet om att Ehsan Fadakar ska starta youtube-nätverk för Schibsted istället för att kalla det "medierykten".

***

När svenskan Alicia Vikander vann en Oscar var det Aftonbladet och inte SVT eller TV4 som stod för tv-sändningen. Ett par dagar senare sände Aftonbladet Zlatans och PSG:s match mot hipsterlaget St Etienne i franska cupen. Den här utvecklingen har vi bara sett början på.

***

Jag tror att Mittmedias vd Thomas Peterssohn ligger bra till för att byta jobb inom kort. Han har exakt rätt profil för att ta över som superchef efter antingen Gunilla Hertlitz på Bonnier eller Jan Helin på Schibsted. Frågan är bara om han vill. Jag tror att han är något av "smyg-entreprenör", vill han fortsätta som högt betald tjänsteman?
For the record: jag tror att Sofia Olsson Olsén tar över som chefredaktör på Aftonbladet, det är den andra delen av Helins jobb som Thomas Pettersohn skulle kunna ta över. Troligen behöver den delen då bli lite större för att Petterson ska vara intresserad.

***

Man behöver inte vara genusprofessor för att sucka djupt över mediernas olika reaktioner när prinsessan Estelle och prins Oscar föddes. Lyssna här.

***

Sakine Madon blir ny politisk redaktör för VLT. Jag tror att opinionsjournalistiken kommer blir allt viktigare för alla medier framöver. Och Sakine Madon är en stjärna i den världen.

***

Äntligen fredag! Behöver du ett recept på en tacobaconpaj till fredagsmyset? Det hittar du här.

***

Premiär för fjärde säsongen av House of Cards i kväll. Serien satte Netflix på världskartan och har efter en svag andra säsong hållit riktigt hög klass.

***

Trevlig helg!