Resumé skrev tidigare idag om de brittiska tidningarna The Telegraph och Birmingham Daily som börjat stoppa användare som använder sig av adblockers. I Sverige pågår en liknande kamp – på Dagens industri och Dagens Nyheter.

– Andelen användare på DN.se och Di.se som använder adblockers är fortfarande en bit under nivån generellt i Sverige, men det är ett problem som vi tar på allvar, skriver Anna Åberg, webbchef på DN.se och chef för digital produktutveckling på DN och Di, i ett mejlsvar till Resumé.

Sedan i oktober så har Di visat upp ett meddelande för de läsare som har adblockers installerade på enheten de använder.

– Där uppmanar vi läsarna att antingen tillåta annonser på sajten eller registrera sig och logga in.

Från och med denna vecka har man tilltagit ytterligare ett knep, nämligen att slussa adblockeranvändare direkt in i köpflödet för prenumerationer. Detta ska ha gett en positiv effekt.

– Eftersom vi precis har lanserat den lösningen vill vi gärna ha några veckors data innan vi går ut med siffror, men det ser mycket positivt ut. Vi har haft en överraskande hög andel användare som köpt en prenumeration. Inom ett par veckor kommer vi därför lansera samma lösning hos DN.se. Parallellt jobbar vi med att förbättra annonsupplevelsen samt prestandan på sajterna, säger Anna Åberg.

Tror du att det här är en trend som vi får se i resten av Mediesverige?
 Jag tror att det finns en förståelse för att medier behöver intäkter från läsare eller annonsörer för att kunna producera journalistik. Uppenbarligen är man också beredd att betala för Di:s och DN:s journalistik. Jag tror säkert att vi kommer se mer av liknande lösningar framåt, framförallt på de sajter som redan nu jobbar med betalväggar.

Hos Expressen ser man att adblockers används på 4,2 procent av sidvisningarna, enligt chefredaktör Thomas Mattsson.

– Det är alltså förekommande men inte ett så stort problem som man kan ibland kan tro av rapporteringen. På mobilsajten, som är vår största medieplattform, är det 1,5 procent som använder adblock. På desktop är det fler.

Genomför ni några åtgärder mot de som använder adblockers idag?
– Vi följer utvecklingen, men jag tror det är mer konstruktivt att utveckla nya användarvänliga annonsformat än att försöka straffa en publik som inte tycker att den miljö som medierna erbjuds nu är tillräckligt bra.

Mittmedia har testat att mäta reaktioner hos sina läsare, berättar Magnus Söderlund, affärsutvecklingschef i koncernen.
– Det vi ser är den snabba tillväxten, och inom vissa målgrupper är adblockers mycket utrett. Det blir då framförallt ett problem för våra annonsörer som inte kan nå dessa grupper.

Är det effektivt att skicka meddelanden till läsare med adblockers?
– Det känns som en bra väg, den bygger på att användarna vill konsumera våra artiklar och därmed exponeras för valda annonser, och därmed får vi finansiering av vår journalistiska verksamhet.Ett problem är att det inte behöver vara vår annonsmiljö som triggar adblockers, och därmed riskerar också våra ambitioner och försök bli verkningslösa.

Hur många av era läsare har installerade adblockers idag?
– 5 procent mobil och 25 procent webbvisningar tappar vi idag.

Genomför ni några åtgärder mot adblockers idag?
– Vi följer IAB Sveriges initiativ. Vi har även genomfört tester för att mäta reaktionen hos vissa besöksgrupper.

Andreas Aspegren, onlinechef på Aftonbladet, anser att det är bra att mediebolagen uppmärksammar läsarna om att de har adblocker installerad.

– Journalistik kostar pengar, så enkelt är det. Och vill man inte enbart ha public service-journalistik måste man finansiera journalistiken med digitala prenumerationer och/eller annonser, säger han.

Effektivt?
– Svårt att uttal sig om. Beror på vilken relation de har till sina läsare och hur stark position de har som primär nyhetskälla för sina användare.

Hur ser du på problemet med adblockers idag? Hur utbrett är det?
– Ad-blockers är ett reellt problem på desktop. Ser jag tillbaka på mina 20 år i internetbranschen kan jag absolut se att vi överlag varit för dåliga på ett kravställa hur reklamen ska utformas på våra sajter. Det gäller både format, relevans och integritet. Samtidigt har vi absolut fått fram en hel del bra, roliga och effektiva annonsformat, men botten har varit för låg.

Vet du hur många av era läsare har installerade adblockers idag?
– Det är 22 procent på desktop.

 Genomför ni några åtgärder mot adblockers idag?
– Vi deltar i IAB:s gemensamma arbete kring ett ”Annonsvänligt Sverige” tillsammans med alla stora svenska publicister för att förbättra användarupplevelsen av annonser. Samtidigt jobbar vi också ihop kring en konsekvensmodell för de som använder ad-blockers som handlar om att vi vid ett givet datum kommer sjösätta minst en konsekvens för de som inte avinstallerar sin ad-blocker. Det kan handla om att begränsa/blockera innehållet, försämra upplevelsen eller betala för innehållet via Aftonbladet Plus.