Tidningen ETC expanderar. Under fredagen kom ETC Uppsala ut med sitt första nummer till sina nästan 2 000 förtidsprenumeranter.

– Det känns som att vi har en publik och många entusiaster som vill vara med i projektet, säger ETC Uppsalas redaktör Malin Beeck.

Hon berättar att tidningen, som kommer att ges ut en gång i veckan, ska fokusera på fördjupande artiklar och tror att den kommer att tillföra något till Uppsalas medielandskap.

– Det är alltid bra när det finns mångfald för ingen medieaktör kan täcka allt.

ETCs ansvarige utgivare Johan Ehrenberg säger att lanseringen känns som en liten seger. Inom ett par månader hoppas att det också finns en ETC i Norrköping och Umeå.

– Den produktionsapparat vi har byggt upp klarar tre tidningar till. Det vi inte klarar är att inte ha tillräckligt många prenumeranter. Vi måste nå 1 500 prenumeranter innan vi drar igång och det tar olika lång tid i olika städer, säger Johan Ehrenberg.

Enligt honom har dagens sju magasin 37 000-38 000 prenumeranter och dagstidningen omkring 10 000 prenumeranter. Han är övertygad om att de kommer att fortsätta växa.

– The sky is the limit.

Johan Ehrenberg säger att han inte förstår vad de som talar om en kris för tidningsbranschen pratar om.

– Jag skulle påstå att de inte kan räkna. De lägger ner tidningar med 7 000 eller 8 000 prenumeranter. Då är det inte driva en tidning man vill göra, då vill man bara tjäna pengar. Det finns ett demokratiskt perspektiv i att driva en tidning också, säger Johan Ehrenberg.

Han berättar att det har hänt att ETC misslyckats med lanseringar, men att det då inte har berott på att det inte funnits plats för ännu en tidning.

– Då har det varit för att vi inte har varit tillräckligt lyhörda och lyssnat på läsarna.