Breakits grundarduo Stefan Lundell och Olle Aronsson avslöjar själva resultatet i sin podd. ”Ett katastrofresultat”, enligt Stefan Lundell.

Breakit.se tog emot tre miljoner i startkapital från bland annat investeraren Staffan Persson. Nu, 13 månader senare, visar bokslutet en omsättning på 1,8 miljoner kronor och en förlust på 1,2 miljoner kronor.

– Förenklat kan vi säga att det inte ser så bra ut siffermässigt. Men det har gått bättre än planerat. Vi har investerat en miljon kronor i bygget av sajten och personal. Det är helt logiskt att man gör den här brakförlusten. Jag vill också vara transparent med det, för vi investerar för tillväxt, säger Stefan Lundell till Resumé.

I en intervju med Resumé i november i fjol berättade Stefan Lundell att sajten redan visade svarta siffror tack vare bannerannonser, native och konferenser.

Ni har gett intrycket av att gå med vinst?
– På rörelsenivå går vi med vinst. Investeringen kommer avkasta massa pengar. I februari gjorde vi en vinst på 50 000 kronor.

Har ni fått ta in mer riskkapital?
– Nej, vi började med tre miljoner och har ungefär 1,9 miljoner kvar.

Blir 2016 året då ni går med vinst?
– Nej, det tror jag inte. Vi har medvetet gjort ett val att rekrytera tre personer till. Förlusten kommer ligga på någonstans mellan en halv miljon till en miljon kronor. Målet är att ha 100 000 unika besökare i veckan.

Breakit kommer under nästa vecka att lansera en ny produkt, som innebär en ännu större bas framöver. Exakt vad det innebär är Stefan Lundell förtegen om.
– Jag får återkomma om det. Det är en produkt som vi lagt ett antal tusen på som vi presenterar i dagarna.

LÄS MER: Breakit köper Swedish Startup Space
LÄS MER: Di-duon lanserar Breakit