Under mars kommer Youtube att satsa på att få fler tjejer att lägga upp videor på sajten. För att göra det har företaget dragit igång två kampanjer. Den första är ett samarbete med FN som tillsätter flera av Youtubes största kvinnliga kreatörer som sina första förändringsambassadörer för FNs kampanj för hållbar utveckling.  Där kommer profiler som Ingrid Nilsen, som intervjuat president Obama, Yuya och Louise Pentland vara med.

– Den här gruppen av passionerade kvinnliga kreatörer är perfekta förebilder på Youtube och vi kan knappt vänta på att se hur de kommer att arbeta med FN, skriver Youtubes marknadschef Danielle Tiedt i en bloggpost.

Steg två är ett projekt där Youtube tillsammans med kända, kvinnliga Youtubeprofiler runt om i välden producerat över 50 videor med tjejer framför och bakom kameran. Dessa kommer att rulla ut under mars på Youtubes Spaces channel och profilernas egna sidor.

– Youtube har alltid varit en öppen scen där vem som helst kan berätta sin historia. Vi hoppas att dessa nya program kommer att inspirera ännu fler kvinnor att hitta sina röster, skapa sina egna roller, manus och berättelser och kämpa för de frågor som de bryr sig om, skriver Danielle Tiedt.

Enligt henne kommer videorna att handla om allt från att hylla kvinnliga ledare till diskussioner om kvinnors villkor på arbetsmarknaden och andra frågor som rör kvinnor.  Redan ligger en film där kvinnliga Youtubestjärnor porträtterar starka, historiska profiler från hela världen ute. På två dygn har den visats över 100 000 gånger.

– Kvinnor på Youtube är originell, kreativa och modiga. Vi är förbluffade över hur dessa kreatörer inspirerar miljoner fans runt om i världen. Självklart är det viktigt för oss att Youtube fortsättera att vara en plats där alla kan uttrycka sig, sina tankar och sina perspektiv.