Aftonbladet Magasin drabbades av rejäla nedskärningar i samband med outsourcingen av magasinen under 2014. Våren 2015 hamnade magasinen Resa, Wellness och Härligt Hemma hos nystartade Bonnier Tidskrifter Content. Anna Zethraeus var då ansvarig för contentbyrån hos BT. Men hon ska nu, enligt uppgift, lämna Bonnier Tidskrifter för att starta egna byrån Z Content. Det är detta företag som ska göra Aftonbladets magasin Mode & Skönhet.

Aftonbladet skrotade dessutom Sofis Mode vid årsskiftet 2014/2015. Efterfrågan ska dock vara fortsatt stor. Därför lanseras nya modemagasinet.

– Vi har identifierat att det saknas ett modemagasin för våra läsare. Det finns rätt många maffiga titlar, som kostar en dryg 50-lapp och som har betoning på dyrare mode och designerplagg. Aftonbladet Mode & Skönhet är ett magasin där vi tipsar om kläder och accessoarer med hög modegrad, men med låg prislapp. Magasinet i sig är också väldigt prisvärt, skriver Aftonbladets magasinchef Erika Scott i ett mejl Resumé.

LÄS MER: Aftonbladets besked: 30-40 tjänster bort

Det nya magasinet Mode & Skönhet kommer kosta 29 kronor och vara 84 sidor tjockt. Första numret finns i butik den 26 mars.

Aftonbladet har i samma veva fått utgivningsbevis för Aftonbladet Bibel och Aftonbladet Mat & Vin. Den första är ett samlingsnamn för de enstaka, lite tjockare magasinen de gör vid speciella händelser. Som nu senast om Olof Palme. Vad gäller Mat & Vin, berättar Erika Scott, så är det ingen ny titel, men Aftonbladet utökar utgivningen under 2016 till åtta stycken utgåvor.

Hur går det för Aftonbladets magasin idag?
– Just nu går det väldigt bra för våra magasin. Det är något särskilt med att läsa på papper jämfört med online eller i mobilen. Du blir, till exempel, inte störd av annonser i print, utan annonserna tillför något i mixen.

Du tillträdde som chef för magasinen efter Anna Strömberg i december. Hur vill du utveckla verksamheten?
Vi har skruvat upp vår utgivningstakt. Förutom nya modetidningen och den utökade utgivingen av Mat & vin, gör vi fler oneshots, både i form av magbooks, men också i nyhetsfåran som nu senast boken om Palme och tidningen Gula båtarna – ett projekt mellan Svenska Dagbladet och Aftonbladet. Det är ett strålande exempel på hur bra saker blir när vi samarbetar, säger Erika Scott och fortsätter:

– Jag jobbar tajt med inte bara min egen featuregrupp utan också med nyhetsredaktionen och printchefen Martin Wåhlstedt, för att vi ska kunna göra många fler bra grejer framöver. Det finns heller inga vattentäta skott mellan print och online längre, utan jag skulle vilja påstå att vi alla inom Aftonbladet, och faktiskt hela Schibsted, gör allt fler tvärssamarbeten.

Resumé söker även Anna Zethraeus.