Arbetsförmedlingens sajtfiasko
Under två år har Arbetsförmedlingen lagt 100 miljoner kronor för att bygga en ny webbplats, avslöjar SVT. Men tidplanen har spruckit och nya miljoner måste till för att färdigställa projektet. Kostnaderna är fördelade dels på den nya webbplatsen, och ett projekt som utvecklar den underliggande tekniken.
– Vi hade en alldeles för optimistisk planering i vår ursprungliga plan, säger Erik Sandström, ansvarig chef vid Arbetsförmedlingen, till SVT.

Projektet för att ta fram nya Arbetsförmedlingen.se startade 2013 med fokus på att bygga en helt ny webbplats. Men efter en revidering har den nya projektplanen har begränsats till att endast omfatta några av webbens viktigaste tjänster, bland annat en ny version av Platsbanken för arbetssökande.
– Vi kommer att se till att våra kunder får samma kvalitet som vi tänkt oss från början, men de får det senare och det blir dyrare än vi tänkt oss, säger Erik Sandström till SVT.

Mejlets fader är död
Ray Tomlinson, känd för att ha skapat världens första mejlprogram, har avlidit vid 74 års ålder, rapporterar The Guardian.  År 1971 tog han fram tekniken för att skicka mejl till specifika mottagare och valde då ocskå den i dag ikoniska symbolen "@" för adresserna. 

Kampanj mot tvivelaktiga spelannonser
I dagarna kommer organisationen Risk, som driver kampanjen "Släck spelreklamen", att anmäla 31 annonser i svenska massmedier för att vara vilseledande och etiskt tvivelaktiga, skriver DN. Anmälningarna görs till Reklamombudsmannen, Konsumentverket, Lotteriinspektionen och Etiska nämnden för direktmarknadsföring. Risks ordförande Gustav Sundgren berättar att de också anmält annonser i radio och tv som sänds på tider då många barn och ungdomar lyssnar och tittar:
– De fullständigt bombas med spelreklam i dag. Vi föreslår bland annat att den inte borde vara tillåten från klockan 05.30–08.00 och 17.30–20.00.

Ilska mot Samir Badrans reklamtröja
I lördagens "Andra chansen" i Melodifestivalen bar artisen Samir Badran en tröja med varumärket tryckt på bröstet, trots att det strider mot SVT:s regler.
– Det är inte bra, han kan inte ha på sig tröjan enligt våra regler. Hade han frågat oss innan hade vi sagt nej, säger Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen, till Nöjesbladet.

En som reagerade mot tilltaget var SVT:s Alexander Norén. På Samirs Instagram-konto kommenterade han händelsen: 
"Vet du hur mycket det kostar licensbetalarna i form av böter hos Granskningsnämnden varje gång någon anmäler oss för sånt?", skriver han.
– Jag vet inte exakt hur de räknar men det kan handla om 50 000 hit eller dit, beroende på förseelsen. Men det är inte bara fikapengar om man säger så. Varje gång svider det och måste tas från någon annanstans, säger Alexander Norén till Nöjesbladet.

Blank Spot Project söker tre miljoner
Den crowdfundade journalistiska satsningen Blank Spot Project testar nu en ny väg för att få in kapital. Tre miljoner kronor ska tas in genom en så kallad equity crowdfunding, skriver Breakit. Det innebär att bolaget öppnar upp för nya delägare.  
– Det handlar bland annat om att hitta nya sätt att skapa långsiktiga relationer med våra medlemmar och de som bryr sig om vad vi gör. Sedan handlar det också om att få in affärskompetenser som vi inte har sedan tidigare, säger medgrundaren Brit Stakston till Breakit.

El País kan skrota papperstidningen
Den spanska tidningen El País kan lägga ned papperstidningen för att enbart komma ut på nätet. Det säger chefredaktören Antonio Caño i ett öppet brev enligt TT-Reuters: "Steget från papper till digitalt är bara en del och det är inte ens det största av de många steg som tidningar kommer att behöva ta innan vi hittar vår rätta plats i framtiden".
Antalet läsare har minskat stadigt sedan finanskrisen 2008 (Via Omni).