Barncancerfonden och Narva har redan ett mångårigt samarbete inom forskningskommunikation. Nu tar man steget längre och gör Narva till huvudbyrå med uppgiften att sprida Barncancerfondens varumärke och verksamhet. Det nya uppdraget gäller marknads-pr, opinionsbildning och forskningskommunikation.

– Narva har alltid haft ett stort engagemang för vår verksamhet så det känns utmärkt att utöka vårt samarbete för att få ytterligare effekt. Nu siktar vi på att få till en mer sammanhållen kommunikation än tidigare där vi ska arbeta med frågor kring forskning och opinion också inom marknads-pr. Målet är att höja angelägenhetsgraden för våra frågor, säger Linus Almqvist, chef för kommunikation och privatinsamling på Barncancerfonden, i en kommentar.

Senare i vår kommer de första kommunikationsinsatserna inom marknads-pr att synas i både egna och förtjänade kanaler.

– Att skapa kommunikation som bidrar med ett tydligt värde är motiverande och blir extra viktigt i samarbetet med Barncancerfonden. Vi delar deras vision om att utrota barncancer som faktiskt är den vanligaste dödsorsaken bland barn i åldrarna 1 till 14 år, säger Sara Wretblad Carreras, kundansvarig för uppdraget på Narva.

Barncancerfonden valde så sent som i januari 2015 Jung som ny pr-byrå. Barncancerfondens reklambyrå är Ingo.

Narva har sedan tidigare kunder som Air France KLM, Husqvarna, Kinnevik och TeliaSonera.