Det kan vara svårt att veta hur digital marknadsföring påverkar försäljningen. Det vill Facebook försöka ändra på genom två nya funktioner på deras annonsplattform Atlas, skriver Adweek. Atlas är ett verktyg för annonsering hos fler publicister och sajter än bara Facebooks, och finns i dagsläget tillgängligt i en rad länder (dock ännu ej i Sverige). 

Den första, Offline Actions, låter företag ladda upp egen försäljningsdata för att på så vis kunna se hur den utvecklas tillsammans med kampanjen. Funktionen är i första hand tänkt att attrahera retailkunder som har en stor del av sina intäkter från fysiska butiker. Genom att se hur försäljningen påverkas kan de lättare avgöra om kampanjerna ger önskad effekt. 

Detta har tidigare varit möjligt för de som annonserar på Facebook. Nu finns möjligheten att jämföra för all typ av annonsering på Atlas-plattformen. 

Den andra stora nyheten kallas "Path to conversion" och ska hjälpa annonsörer att förstå vilka desktop- pch mobilannonser som driver digital försäljning. Exempelvis kan den jämföra skillanden i effekt mellan två mobilannonser och en mobilannons följd av en på desktop. 
– Det här ger insikter om hur riktiga människor - inte cookies - ser annonser över flera olika enheter, säger Facebooks annonschef Brian Boland till Adweek.