Valentin & Byhr har haft det lite struligt i toppen på sistone. Vd:n Erik Emanuelsson lämnade i juni 2015. Hans roll övertogs i oktober av Maria Källsson, då mässansvarig för Bok- och biblioteksmässan i Göteborg sedan 2012. Men hon sade upp sig efter bara en vecka – hon hade nämligen blivit erbjuden en ny tjänst som vd för hela mässan.

Maria Kjällsson lämnade V&B för Bokmässan i slutet på oktober vilket ledde till att Valentin & Byhrs creative director Magnus Tengby fick tillträda som tillförordnad vd den 1 november. Grundaren Magnus Valentin hade under hösten dessutom bestämt sig för att göra bokslut och gick från byrån vid årsskiftet.

LÄS MER: Magnus Valentin till We are More

– Det var oväntat för oss såklart. Maria var väldigt efterlängtad som vd, men hon fick sitt drömjobb och sade upp sig efter en vecka, säger Magnus Tengby till Resumé.

Nu har reklambyrån beslutat att göra Magnus Tengby till permanent vd.

– Utan att dissa tidigare vd:ar: jag tycker verkligen att det är roligt att jobba och skapa fungerande reklam. Jag känner våra kunder och jag känner vår personal efter 13 år på byrån.

Valentin & Byhr beskriver resan som nu inträffar för en föryngringsprocess efter 27 år där ledningen varit i princip densamma. Man ser samtidigt över erbjudandet som innebär att man ska hårdsatsa mer på UX och planning.

– Framtiden ligger i att skapa kommersiella koncept och förvalta dessa. Vi kommer satsa på noggrann nulägesanalys för att veta hur folk beter sig.

Valentin & Byhr rekryterar även en ny CFO i form av Annica Dahl, som närmast kommer från webbyrån NetRelations.

– CFO-tjänsten är helt ny hos oss och att växla upp på den avdelningen känns självklart när vi växlar upp byråns erbjudande i övrigt.

Hur ser bokslutet ut för 2015?
– Vi slog budget ganska rejält så vi är jättenöjda, avslutar Magnus Tengby.