Storytellingplattformen Blank Spot Project, grundat av bland andra Brit Stakston, Nils Resare och Martin Schibbye, var en av de största snackisarna i mediebranschen 2015. Sajten, som bedriver utrikesjournalistik, lyckades samla in 1,3 miljoner kronor i en crowdfundingkampanj. Under året som gått samlades ytterligare 1,2 miljoner kronor in.

Men utmaningen som de står framför nu är att få de 3 027 personer som investerat att vilja betala för ytterligare ett år. Därför startas nu en återköpskampanj med en papperstidning som huvudkomponent. Tidningen är tryckt i broad-sheetformat och levereras hem till samtliga backare under denna vecka. I tidningen publiceras reportage som rullat under året.

”Läget för journalistiken är allvarlig. En folkrörelse för journalistik behövs som vaccin mot de starka antidemokratiska rörelser som finns över hela världen. Genom tidningen hoppas Blank Spot på att de engagerade läsarna och medlemmarna verkligen ser vad de varit med om att realisera och därmed vill stötta sajten ytterligare ett år”, skriver Blank Spot i ett pressmeddelande.

Tidningen har en upplaga på 10 000 exemplar. Förutom att skickas till prenumeranter så går den även ut till ett urval av pressbyråer. Övrig del säljs via sajten och vid föreläsningar och konferenser. Priset på tidningen är 101 kronor.

Arbetsgrupp tidningen:
Redaktör: Nils Resare
Chefredaktör: Martin Schibbye
Digital strateg: Brit Stakston
Koncept & idé för tidningen: Johan Ronnestam
Art director: Anders Birgersson

Blank Spot grundades av åtta personer 2015, men ägs nu av Martin Schibbye, Nils Resare och Brit Stakston. Bolaget har i veckan öppnat upp för delägarskap via Fundedbyme, med ett mål om att samla in tre miljoner kronor på 45 dagar.