Processen som lett fram till ett avslut i Europadomstolen har pågått i tio år. Det var efter ett inslag i TV3:s program Insider 2006 som en av deltagarna stämde programledaren för grovt förtal efter att ha anklagats för organiserad brottslighet.

Det fanns ingen ansvarig utgivare för programmet så mannen bakom stämningen ansåg att programledaren, som också var vd för produktionsbolaget, var ansvarig enligt Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Programledaren hävdade å sin sida att det inte gick att använda YGL eftersom programmet sändes från London och det därför var brittisk lag som gällde.

Tingsrätten och Hovrätten gick på programledarens linje och Högsta domstolen tog inte upp fallet. Istället hänvisades den som stämt programmet till Storbritannien. Då stämde mannen Sverige i Europadomstolen för att inte ha beviljat honom rätt till prövning i domstol.

Nu har Europadomstolen kommit fram till att programmet i allt som räknas var ett svenskt program och att stämningen borde tagits om hand i Sverige. Domstolen dömer till fördel för mannen som ska få ett skadestånd på motsvarande 111 000 kronor och ersättning för rättegångskostnader med 185 000 kronor.

Enligt en artikel på Dagens juridik är detta bara ett av flera exempel på tillfällen där Sveriges YGL kommer på kant med EU-lagstiftning. Ett annat exempel är när Alexandra Pascalidou med fler stämde Sverige efter hotfulla bilder och YGL fick ändras för att föra in ett undantag om olaga hot.