Branschindelning i stället för kanalindelning, nytt namn och en möjlighet för internationella bidrag att tävla. Förändringarna är det största omtaget som Swedish Content Agencies har gjort sedan tävlingen startade för 16 år sedan. Med omgörningen växer antalet kategorier från 16 till 20.

Förutom branschkategorierna tävlar byråerna om fyra priser i hantverk och i tre "over-all"-kategorier. Trots nyheten att internationella bidrag kan vara med och tävla tror inte branschorganisationens vd Elisabeth Thörnsten att bidragen nödvändigtvis kommer att bli fler eftersom byråerna tidigare kunde tävla i flera kategorier för samma uppdragsgivare.
– Grundtanken är att det blir mer rättvist att tävla i bransch i stället för kanal. Det är effekten och inte kanalen i sig som är viktigast för uppdragsgivaren. Med förändringen blir det tydligare att det är kundens affär som står i centrum. Branschindelningen gör också tävlingen mer relevant för uppdrags­givarna.

Content har blivit mer mångfasetterat de senaste åren. Ett exempel är reklambyrån Stendahls som gick med i branschorganisationen förra året. Samtidigt har konkurrensen mellan pr- och contentbyråer ökat.

Vid sidan pågår fortfarande en diskussion kring avgränsningsproblematiken och den eviga frågan: Vad är content marketing? Swedish Content Agencies ändrade sin definition så sent som förra året. Och namnbytet är en viktig del för att spegla utvecklingen:
– Namnet Guldbladet signalerar print väldigt starkt. Men branschen blir ju mer digital för varje år med webbplatser, videor, poddar och redaktionella appar. Vi är stolta över vårt journalistiska arv och processen är redaktionell, men det vi gör är mer marknadskommunikation än journalistik, även om content marketing ofta innebär intressanta och välskrivna reportage.

Varför öppnar ni tävlingen för utländska byråer?
– Globalt sett blir tävlingarna alltmer internationella. Vi tillhör ett internationellt nätverk och ser framför allt ett intresse från våra nordiska grannländer där Sverige har kommit längst i utvecklingen vad gäller tävlingar. Så vi är öppna för fler nordiska samarbeten framöver.

Hur kommer juryn att bedöma effekten?
– Utifrån önskat resultat beroende på vilka affärsmål man vill uppnå som försäljning, attityd eller kännedom. Att isolera effekten och påvisa att det är just content som ligger bakom effekten är inte bara en utmaning för oss, det ser man även i andra tävlingar. Här är juryns branschkunnande avgörande.

I den svenska kommunikationsbranschen är det väldigt få tävlingar som är indelade efter kundsegment. Är det här ett sätt att differentiera sig?
– Vi har inte tänkt på det sättet. I internationella contenttävlingar ser man oftare den indelningen.

Inför årets tävling har TT Nyhets­byrån hoppat av som sponsor och ersatts av PP Pension. Enligt Elisabeth Thörnsten är de ekonomiska faktorerna inte det primära syftet med tävlingens nya upplägg. Deadline för inlämnade bidrag är den 12 april och prisutdelningen sker på Berns i Stockholm den 31 maj.

NYA Kategorier

Lösning och effekt
1. Fordon
2. Bank, finans, försäkring
3. Resor, nöjen och fritid
4. Ideellt
5. Detaljhandel/snabbrörliga konsumentvaror
6. Offentlig sektor
7. Industri/tillverkning/energi
8. Teknik/telekom/it
9. Bygg, entreprenad, fastigheter
10. Intresse- och branschorganisationer/fackförbund
11. Friskvård och hälsa (Medicine and health service)
12. Tjänsteföretag
13 Transport och logistik

Hantverk
14. Foto/illustration/grafik
15. Design
16. Text
17. Rörligt

"Overall"
18. Bästa b2c-kommunikation
19. Bästa b2b-kommunikation
20. Bästa internkommunikation

Årets jury
Lottie Knutson, konsult
Sara Rosengren, docent Handelshögskolan i Stockholm
Olle Lidbom, tf kommunikationschef Norstedts förlag, Vassa Eggen
Caroline Rudbeck, head of group communication, Dustin
Maria Olin, rektor Medieinstitutet
Johan Östlund, NOA client lead/partner, Åkestam Holst
Johan Såthe, chefredaktör, Resumé
Johan Lopes Helgesson, senior solution consulting manager, Adobe