Forsman & Bodenfors har sopat banan i Guldägget de senaste fyra åren. Efter ett exceptionellt 2014 där byrån hamnade högst i AdAge tävlingsrankning över globala reklamtävlingar – med två Grand Prix i Cannes för Volvo Trucks – satsade F&B mer på nationella tävlingar under fjolåret. Resultatet blev en överlägsen totalseger i Månadens kampanj där byrån gjorde ett stort uppsving. Därtill blev F&B mest belönade byrå i såväl Guldägget som 100-wattaren. Efter designvinsten i Guldägget med Oatly vann byrån fem guld i Svenska Designpriset under hösten.

– Vi ser en ökad medvetenhet för design bland generellt bland våra kunder. I fallet med Oatly handlade det om hur vi gjorde reklam med hjälp av design och såg förpackningarna som en reklamyta när marknadsbudgeten är begränsad, säger Forsman & Bodenfors vd Erik Sollenberg till Resumé.

Byråns dominanta ställning på den svenska marknaden är inget Forsman & Bodenfors internt stirrar sig blind på, enligt Erik Sollenberg: 

– Vi benchmarkar oss alltmer i den internationella kontexten för att inte skada vår självbild. Där har vi fortfarande en hel del kvar att bevisa. Tävlingar är aldrig ett slutmål eller något som diskuteras på byrån. Det är klart att vi gläds över en vinst, men det får aldrig bli en del i det vardagliga arbetet för kunden.

Sveriges mest prisade byråer 2015

1 (1) Forsman & Bodenfors
2 (2) DDB Stockholm
3 (28) Åkestam Holst
4 (3) Garbergs
5 (4) King
6 (24) ANR BBDO
7 (63) Shout
8 (18) Prime
9 (12) Edelman Deportivo
10 (5) OTW
11 (15) CP+B
12 (6) Saatchi & Saatchi
12 (7) Spoon
14 (60) TBWA
15 (27) Volt
16 (-) PS Communication
17 (24) Volontaire
18 (8) Ingo
19 (10) Klintberh Niléhn
20 (-) Ahlstrand & Wållgren

Så rankar vi byråerna:
I Resumés rankning för Sveriges mest prisade byråer räknas priser för de mest tongivande reklamtävlingarna i Sverige, 100-wattaren, Guldbladet, Guldnyckeln, Gyllene Hjulet, Månadens kampanj, Reklamcupen och Svenska Designpriset.

I Guldägget/100-wattaren ger förstaplats 500 poäng. Silverägg/75-watt = 250 poäng, diplom/50-watt = 100 poäng. Priser som branschorganisationer plus Månadens kampanj delar ut ger 250 poäng för förstaplats, 125 poäng för andraplats och 50 poäng för en tredjeplacering.

De kommersiella priserna Reklamcupen och Svenska Designpriset har en lägre nivå där en förstaplats ger 125 poäng, en andraplats 75 poäng och en tredjeplacering 25 poäng.

Det här är ett utdrag ur ett längre reportage i den senaste utgåvan av Resumé. Vill du ta del av hela listan och intervjuer med tre av Sveriges mest framgångsrika byrå-vd:ar? Skaffa prenumeration här.