Syftet med att besöka Austin är, enligt ett pressmeddelande, att "förmedla och stärka bilen av Sverige som ett innovativt, kreativt och samskapande land med hållbarhetstänk som ledstjärna." Särskilt branscherna spel, musik, film, mode och reklamindustri ska lyftas fram.

–Svenska kreatörer är kända internationellt, våra byråer skapar stark kommunikation för ett modigt och medvetet näringsliv som fungerar fint att visa upp som case inne på mässområdet, skriver Jessica Bjurström, vd på kommunikationsbyråernas förbund, KOMM.

LÄS MER: "Så lyckas du bäst på South by Southwest"

I montern kommer ett dagligt program arrangerat av KOMM finnas från söndag till tisdag. Byråerna som medverkar är; Garbergs, Åkestam Holst, Satumaa Family Business, Stendahls, Jung Relations och DDB.

– När vi förstod hur många av våra medlemmar som skulle vara på plats i Austin var steget från tanke till handling inte långt. När nu regeringen gör en så medveten satsning internationellt på våra branscher känns det självklart att stötta med innehåll, skriver Jessica Bjurström.

Som Resumé tidigare har berättat kommer amerikanska presidentparet att besöka SWSW. Andra kända föreläsare detta år är regissörerna J.J. Abrams, Andrew Jarecki och Facebooks Maxine Williams.