Resumé rapporterade igår om att Arbetsförmedlingen anlitat 31 olika leverantörer för att bygga den digitala infrastrukturen. Leverantörerna har kunnat fakturera nära 70 miljoner kronor, utan att få sina arbeten publicerade.

LÄS MER: Bolagen som dragit in miljoner i Arbetsförmedlingens digitala fiasko

Projektet som påbörjades 2014 hade som mål att vara i hamn i december 2015. En tidplan som flyttats fram till juni 2016. Projektet Nya arbetsförmedlingen.se har fått en utökad budget på 77 miljoner kronor – varav cirka 51 miljoner är upparbetade. UGK –där man utvecklar den nya infrastrukturen för digitalisering – har en budget på 59 miljoner kronor.

Digitala experter som Resumé pratat med vittnar om att det är ovanligt att anlita så många leverantörer. I regel har man en huvudleverantör, eller möjligtvis två-tre, som ansvarar för olika delar av leveransen. Men det kan också handla om 10-15 som levererar av olika tjänster.

Resumé har i veckan sökt Erik Sandström, chefen för digitala tjänster hos Arbetsförmedlingen. Han väljer att svara via mejl och ber att få återkomma med flera svar senare.

Hur har det kunnat gå så fel?
– Under första halvåret 2015 märkte vi att planen var för optimistisk och att vi inte skulle klara av att leverera på det sätt som vi planerat. Vi justerade därför strategin till att webbplatsen än tydligare skulle lanseras i flera steg och där det pågående projektet endast skulle leverera de digitala tjänsterna och en ny webbinfrastruktur med mobilanpassning, som ett första steg. Målet att helt och hållet ersätta den befintliga webbplatsen exkluderas alltså från projektet, skriver Erik Sandström i mejlet.

Hur motiverar ni beslutet att ha så många olika leverantörer?
– Återkommer med svar.

Vad är det ni har åstadkommit sedan start då?
– Från och med juni 2015 har vi kontinuerligt genomfört användartester med våra kunder i en BETA-miljö och vi har även arbetsförmedlingskontor som testar. I juni kommer vi att börja använda de nya tjänsterna internt på Arbetsförmedlingen för att senare under hösten lansera för kunderna.

Är du besviken över SVT:s vinkling?
– I mycket av den rapportering som skett de senaste dygnen kan man förledas att tro att det bara handlar om en ny webbsajt. Men det vi utvecklar är något mycket mer, som Min sida, Platsbanken och Sök CV.

Finns det anledning att ifrågasätta kompetensen internt?
– När vi gör den här typen av utvecklingsprojekt kompletterar vi med konsulter, dels för att ha tillräckligt många resurser för att göra jobbet, dels för att täcka kompetensområden som vi normalt inte har internt.

Är det rimligt att lägga såhär mycket pengar på en sajt?
– Se tidigare svar.

Blir det någon ny sajt?
– De nya digitala tjänsterna kommer att lanseras under 2016 men vi planerar också att lansera en ny webbsajt under 2017, skriver Erik Sandström.

Vi frågade Fredrik Colling, vd på byrån Vektorgrafik som arbetar med webbutveckling och design, om satsningen är rimlig.

– Första reaktionen är naturligtvis att det är häpnadsväckande. Andra reaktionen är att man bör sätta sig in i exakt vad ärendet har handlat om för att bilda sig en korrekt uppfattning, säger han.

Är det vanligt att anlita så många som 31 olika leverantörer för ett sådant här bygge?
– Enligt listan på leverantörer ser det ut att vara flera företag i liknande branscher vilket kan tyda på att man bytt leverantör vid några tillfällen. Att till exempel anlita ett företag till att ta fram idéerna och designen för att sedan övergå till ett annat företag som ska följa instruktioner och utföra den tekniska utvecklingen kan också riskera brister i kommunikationen.

Vad tror du kan ha gått fel?
– Planering och analys är något oerhört viktigt i uppdrag som dessa och någonstans verkar något hänt som gjort att planeringen och projektspecifikationen brustit. Det leder till att tid går åt till att göra fel och korrigera fel, vilket kan leda till att man bryter samarbeten och börjar om med en ny aktör som ska sätta sig in i något de inte varit med och skapat. En ännu större fara är om beställarens interna projektledare byts ut mitt i projektet vilket kan ställa till det rejält. När tiden går och projektdeltagare byts ut tappar man lätt fart och fokus, säger han.