I årets upplaga av Bandyfinalen har Bandyförbundet fokuserat på landsbygdens betydelse för sporten och lanserar parollen "Inget för riktiga stockholmare".

– Vi ville göra något annorlunda och påminna människor om att bandykulturen är som starkast ute i landet. Dessutom är 45 procent av alla "stockholmare" inflyttade, med rötterna och hjärtat på andra platser i landet. Bandyfinalen är en folkfest där de kan känna sig som hemma igen, skriver Per Selin, Ligachef på Svensk Elitbandy, i ett pressmeddelande.

Genom ett frågetest på nätet med frågor som "Vad är Drottninggatan?" och "Hur säger du Medborgarplatsen, promenad och mellanmål?" får bandyintresserade veta hur mycket av en typisk stockholmare de är. Resultatet kan sedan delas på sociala medier. 
– Kampanjen och testet är utformat med glimten i ögat och ska inte tas på för stort allvar. Däremot upplever vi att många känner igen sig, skriver Per Selin.

Kampanjen, som gjorts i samarbete med Doe Blomberg Gottberg och digitala byrån Dempsey, kommer rullas ut i print och på radio. Bandyfinalen går av stapeln den 19 mars i just Stockholm.