Anton Säll gick från DN Stockholm till Kit oktober 2015. Efter sex månader lämnar han Bonnier-satsningen för Metro.

Här blir han en nyckelperson i Metro Lab, där han kommer arbeta med nya redaktionella koncept. Han blir även en del i teamet bakom Journalistprisvinnaren Viralgranskaren. Anton Säll nominerades till Resumés Guldkrattan 2014.

– Jag jobbade med Anton på DN Stockholm när han först kom in som praktikant. Han är en superstjärna. Att han bara blev nominerad till Resumés Guldkrattan 2014 får ses som ett hack i karriären – nästa gång förväntar jag mig att han vinner, säger chefredaktör Eric Ljunggren till Resumé.

Metro Lab startades maj 2015 som en redaktionell utvecklingsgrupp med mål att förnya Metros journalistik och sättet att presentera den på.

– Den består av utvecklingsansvariga inom teknik, tv, print och sociala medier. Anton anställs som journalist på redaktionen men kommer vara en viktig del av det här teamet. Och han kommer såklart att skriva artiklar, massor av artiklar.

Anton Säll är den andra att lämna Kit på kort tid. Martin Schori berättade i februari att han lämnar Kit för att gå tillbaka till Aftonbladet.

– Jag har fått ett jättebra erbjudande om ett jobb som verkligen känns kul, sade han då till Resumé.

LÄS MER: Martin Schori återvänder till Aftonbladet

Även Adam Erlandsson valde att lämna Kit i januari.

– Jag tror inte att Anton ville lämna Kit, jag tror att han ville komma till Metro, säger Eric Ljunggren.

Hur går det för Metro? Ni tappade i upplaga under 2015?
– Vi har lyckats optimera vår upplaga änni mer och behåller läsare trots att vi minskar i TS. Visst påverkar det affären, men det påverkar positivt. Vi har stort fokus på digitala satsningar under 2016 som vi snart kommer kunna presentera mer av.

LÄS MER: Uppdrag: Skapa digital lönsamhet