If Skadeförsäkringar kallar sitt nya initiativ för Offline O'clock. Det betyder att de uppmanar folk att lägga i från sig sina mobiltelefoner tidigare på kvällarna.

Enligt en undersökning genomförd av bolaget använder sex av tio personer sin surfplatta eller mobil i sängen efter att de gått och lagt sig. Ljuset från skärmarna har en negativ inverkan på vår sömn, visar forskning.
– Ljuset från våra skärmar lurar kroppen att tro att det är dag. Rent fysiologiskt är det sömnhormonet melatonin som inte utsöndras på samma sätt i vår kropp, vilket gör att vi får svårare att somna, säger Helena Kubicek Boye, sömnforskare och psykolog, i en kommentar.

Den ökande sömnbristen och tröttheten får i sin tur negativa effekter på oss människor. För att förhindra detta låter If ett antal sociala medie-profiler att avsluta sina aktiviteter senast klockan 22 på vardagar. Bland dessa finns Clara Henry, Marie Serneholt och Daniel Frank (Menwithclass). 

Experimentet pågår under två veckors tid med start i dag. Byrån om ligger bakom är Forsman & Bodenfors. 
– I den här kampanjen kändes det väldigt naturligt att använda oss av etablerade konton i sociala medier som mediekanal, då profilerna själva både är en del av problemet men också lösningen, kommenterar Caroline Glansén, marknadschef på If.

Här nedan kan du se filmer som marknadsför initiativet. 

Arbetsgrupp F&B: 
Maria Bergkvist projektledare, Kristina Wilmar och Joachim Levin produktionsledare,
Samuel Åkesson art director,
Joakim Labraaten copywriter,
Johan Fredriksson designer,
Lars Friberg planner,
Amat Levin PR-strateg,
Andreas Johansson digitalproducent
Karl Wettre, byråproducent
Anna Lundqvist, copywriter
Mediebyrå OMD
Produktionsbolag Acne
Postproduktion Chimney
Ansvariga If:
Caroline Glansén, marknadschef
Astrid Odell, nordiskt kampanjansvarig
Sofie Saberski, kampanjansvarig Sverige
Caroline Uliana, PR-ansvarig