I sin årliga rapport har Defy Media kartlagt hur och var millennials konsumerar reklam. Enligt rapporten har ungdomarna förståelse för att digitala stjärnor har reklam på sina inslag och störs inte heller av korta reklampauser.

– Medan förra årets rapport visade hur Youtube har tagit över TV och de digitala stjärnornas ökade inflytande. Det här året utökar vi studien till att inkludera deras fulla videokonsumtion och vilka annonsformat de föredrar, säger Andy Tu, marknadsföringschef på Defy Media till Adweek.

Han berättar att resultaten visar att den yngre publiken vill ha olika typer av videor för att fylla olika behov. Ungdomar uppger att de tittar på video främst för att inte bli uttråkade, men också för att hänga med i trender, slappna av, bli glada och lära sig nya saker.

– Det är viktigt att förstå vad publiken vill ha, annars riskerar man att lätt bli tuned out, säger Andy Tu.

Trots en ökad använding av adblockers världen över har de flesta ungdomar, enligt rapporten, inga problem med korta reklamsnuttar på upp till 15 sekunder före ett klipp. Fler tycker att det är okej att till exempel Youtube-profiler har med sponsrade videor om de berättar att ett avsnitt är sponsrat än om de inte gör det och över hälften har inget emot att kolla på reklam för att stötta sina digitala favoritprofiler.

Mest tid tillbringar millennials fortfarande på Youtube, följt av Netflix, Facebook och Instagram.