90 procent av Sveriges publicister – runt 20 stycken – planerar att blockera adblockers-användare i augusti i år. Det säger IAB Sveriges vd Charlotte Thür till sajten amerikanska sajten Digiday.com. IAB ska ha börjat fundera på initiativet för ett år sedan, när 20 procent av svenskarna hade annonsblockerare. Nu har denna siffra stigit till 30 procent.
”Vi trodde att det var ett problem då. Nu har vi att göra med något ännu större”, säger Charlotte Thür.
Till skillnad mot många andra länder, är Sverige ointresserade att ta till juridiska åtgärder. Resumé har i flera vändor skrivit om de svenska mediernas åtgärder mot adblockers, senast i början av mars.

SVT:s tolk droppade kläderna – gör viral succé
När Samir och Viktor droppade tröjorna under framträdandet av ”Bada nakna” i lördagens Melodifestival så gjorde SVT:s teckentolk Romel Belcher samma sak. I fjol var det teckentolkaren Tommy Krångh som stal showen efter sin gestaltning av Måns Zelmerlöws bidrag Heroes. Han uppmärksammades då av medier som The Guardian, The New York Times och CNN.
Romel Belcher har nu hyllats flitigt i sociala medier. Såhär såg det ut i rutan:

Bråk mellan Brit Stakston och Fredrik Strömberg: ”Allt är ett pr-utspel”
KIT-grundaren Fredrik Strömberg och Blank Spot Project-grundaren Brit Stakston rök i helgen ihop på Twitter på grund av Strömbergs åsikter om Blank Spot Project. Allt började med Strömbergs tweet: ”Och självklart har jag – backare nr 1 (true fact) av Blank Spot inte fått den där utlovade tidningen. Förhåller mig oförvånad av detta” och fortsatte:
”allt är ett pr-utspel i er bok, det finns liksom ingen riktig omsorg om era mottagare. Det där behövde sägas.”
Varav Brit Stakston svarar med: ”du twittrar om att du inte får tidning (utan att pinga oss) och antyder att det "inte är förvånande". Varför inte fråga bara?”
Även Martin Schibbye gav sig in i Twitterdebatten när han insåg att den började spåra ur: ”varmt välkommen in till redaktionen i veckan om du har tid så får du en tidning och en lägesbild.”
Fortsättning följer.

BBC stoppar publika turer i London
Tv-bolaget BBC stoppar publika turer på sitt huvudkontor i London efter en utvärdering av säkerheten. En talesperson säger till The Guardian att ingen speciell incident har utlöst det hela utan menar att alla medieorganisationer har ökat säkerheten som följd av terrorattackerna i Paris i november 2015.
Den sista turen går den 30 april. Avslutet kommer beröra runt 40 tjänster hos BBC.

Så ska Buzzfeed utnyttja räckvidden – lanserar nytt annonsformat
Den amerikanska sajten Buzzfeed har gjort sig ett namn genom att vara starkt beroende av publicering i sociala medier. Nu är det dags att ta tillvara på räckvidden. Under en presentation på South by Southwest Interactive berättade Buzzfeeds annonschef Frank Cooper att de nu kör betatest av ett annonsformat kallat Swarm. Det tillåter annonsörer att köra kampanjer samtidigt över hela Buzzfeeds webb, mobila enheter samt sex sociala plattformar: Snapchat, Vine, Youtube, Facebook, Instagram och Tumblr.
Frank Cooper vill dock inte nämna något om prissättningen, skriver Adweek.

President Obama besökte tacosrestaurang – exploderade socialt
När president Barack Obama var på på väg för att tala på South by Southwest så passade han på att inta tacos på kedjan Torchy’s Tacos. Detta hjälpte företaget att få en enorm boost i sociala medier, skriver Adweek.
Dagens efter presidentens besök så hade kedjan över 7 000 omnämningar i sociala medier, och det twittrades 287 gånger per minut. På en typisk dag får Torchy’s runt 200 omnämningar, skriver Adweek. En riktig lyckodag för tacos-kedjan.