Camilla Wallander har varit vd på Berghs i drygt fyra år. Under hennes ledning har verksamheten fortsatt att växa och Berghs har kammat hem topplaceringen när världens bästa reklamskolor har rankats. Men nu har det blivit dags för nästa steg: att på riktigt ta sig utanför Sverige och internationalisera konceptet.
– Om vi ska växa behöver vi bredda vår marknad och prova mer för att komma fram till vilka affärsmöjligheter vi vill ta tillvara på. Vi har en stark attraktionskraft internationellt men har inte haft ett tydligt internationellt erbjudande, säger Camilla Wallander.

Hur märker ni av attraktionskraften?
– Vi får in jättemycket förfrågningar om att samverkan med Berghs. Exempelvis gör vi skräddarsydda utbildningar för företag, byråer kommer hit till Career Day för att rekrytera, vi jobbar med AKQA och Google för att inspirera kring Future Lions. Vi blir en magnet för folk som tycker att Sverige är ett intressant och kreativt starkt land.

Redan i dag gör Berghs skräddarsydda utbildningar tillsammans med globala företag, håller onlinebaserade kurser samt erbjuder kandidatutbildningar tillsammans med bland annat Academy of Art University i San Francisco. Men det finns potential att göra så mycket mer.
– Vi tittar bland annat på fler skolor att samarbeta med, fler internationella lärare och hur vi kan utveckla våra onlineutbildningar. Där har vi till exempel märkt att studenterna inte vill ha internationella case utan svenska, så när vi är utomlands ska vi utnyttja det svenska mer. Det vi säljer är ett sätt att jobba på, action based learning, säger Camilla Wallander.

På Berghs har de flera tankar om vad de skulle kunna erbjuda. Men för att få in bättre input sätter de nu ett studentteam på att ta fram förslag till skolans utlandsexpansion. Dessutom kommer Camilla Wallander att flytta till London i slutet av sommaren och bosätta sig där i ett år. Syftet med flytten är att knyta kontakter och ta in input för Berghs ska växa.
– Vi ska satsa ännu mer. Då vill jag på riktigt förstå hur vår attraktionskraft ser ut för att kunna skissa på ett upplägg att ta oss vidare internationellt. Vi vet att vår metodik är intressant utomlands men behöver få in fler tankar om hur vi kan växa, säger hon.

Resumé berättade nyligen om hur Hyper Island har dragits med förluster som en konsekvens av sin aggressiva utlandsexpansion. På Berghs tar man det lugnare, och att jobba tätare ihop med andra aktörer.
– Vi tror på samarbete. Men vi vill komma fram till vilka typer av företag, byråer och skolor som vi bör teama upp med. Sedan behöver vi konceptualisera och testa för att slutligen bestämma om det är London vi ska starta i, eller till exempel Berlin eller Amsterdam. Vi ska också sätta en långsiktigt hållbar metod; det vill säga om vi ska starta själva, genom franchise eller något annat sätt, säger Camilla Wallander.

Hon flyttar till staden tillsammans med familjen. Hennes man Lennart Wallander, som är vd på reklambyrån Food & Friends, kommer också att sköta sitt arbete därifrån. Planen är att de ska bo i London i ett års tid och under den tiden ska Camilla Wallander färdigställa Berghs tillväxtplan.

För att sköta det dagliga arbete utses nu Linn Tornérhielm till jobbet som operativ chef (COO). Hon anslöt till skolan för tre år sedan från Great Works.
– Vi har jobbat supermycket med att driva en utvecklingskultur där alla är ansvariga för att vidareutveckla Berghs. Vi har även satsat på det personliga ledarskapet hos alla – inte bara för dem som är chefer. Det här blir ett exempel på hur man kan arbeta tillsammans på ett modernt sätt, och nyttja digitala verktyg smart.

Förutom internationell expansion innehåller Berghs strategiska satsning fram till år 2020 att utveckla pedagogiken. Skolans utbildningar bygger på en modell av praktiskt lärande – action based learning – och här ser de en lucka att bli ännu vassare. Insikten är att kunskap blir allt mer lättillgänglig i och med digitaliseringen. Däremot att få ut något konkret är desto knepigare. Detta tänker Berghs vill se till att bli bäst på.
– Det finns oerhört mycket gratis kunskap i dag. Men att omvandla det till kompetens och handling är en helt annan sak. Många som konkurrerar ger kunskap, men säkrar inte att det blir kompetens. Det är Berghs redan väldigt duktiga på idag, och ska bli ännu bättre på, säger Camilla Wallander.

FAKTA/ Så går Berghs
2014:
Omsättning 71.886 tkr
Resultat e finansnetto: 5.912 tkr
Vinstmarginal: 9 procent
Antal kursdeltagare/studenter: 1856 st

2015:
Omsättning 75.465 tkr
Resultat e finansnetto: 11.448 tkr
Vinstmarginal: 15 procent
Antal kursdeltagare/studenter: 1985 st