Sex timmars arbetsdag har varit ett hett debatterat ämne under senare år. I höstas fick det en helt ny nivå, då hela världen skrev att Sverige infört sex timmars arbetsdag, efter att ha läst en artikel i Chef. Problemet var bara att det inte var sant. Flera aktörer har dock valt att anamma trenden ändå. Nu senast Oss Reklambyrå på Gotland.

LÄS MER: Viralartikeln som startade myten om sex timmars arbetsdag

För att ha högre effektivitet och kunna leverera bättre så anser grundaren och vd:n Julia Bendelin att 40 timmar är för mycket.

– Det är inte helt ovanligt att kreativa människor hittar sin inspiration och energi när de gör annat. Hos Oss lever vi alla i familjer med barn, alla är aktiva inom musik, dans och kultur. Dessa intressen gör oss bättre på vårt jobb. Dessutom ger det oss alla möjlighet och tid att engagera oss i styrelser, föreningsliv och annat som är viktigt för vår egen och Gotlands utveckling, säger Julia Bandelin i en kommentar.

Inför förändringen har Oss inspirerats av andra företaget som gjort samma sak.

– Jag har följt debatten och prognoserna, och allt pekar på att det här är framtidens sätt att arbeta. Jag får tid för familjen, tid att må bra. Det här kunde jag bara drömma om när jag stressade och slet på Stockholms medieredaktioner för några år sedan, säger Erik Larsson, hemvändande gotlänning, som har arbetat som copy på Oss i fyra år.

Oss Reklambyrå startade 1996 och har idag fem medarbetare. Bland kunderna finns Gotlands Gårdsmejeri, Gute Glass, tidningen Moderna läkare och Ica Maxi Visby.