Med en stor kampanj vill Åhléns visa att det inte finns någon åldersgräns för att använda vissa klädesplagg.

– Ingen ska behöva känna sig tvingad att pensionera klädesplagg för att normen säger att de är för gamla för dem. Vi är ett varuhus för alla och tycker att man ska kunna välja vilka kläder man vill, oavsett ålder, skriver Lina Söderqvist, marknadschef på Åhléns i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Så ska hon förändra Åhléns marknadsstrategi

Åhléns har tidigare gjort uppmärksammade kampanjer med fokus på mångfald där de haft modeller som bär slöja, något som väckte starka känslor. Senaste sportkampanjen gjordes förra året med 71-åriga Barbro Bobäck som tagit två vm-guld i sprint i veteranklassen. Nu fortsätter företaget på temat kring mode för alla.

LÄS MER: Attack mot H&M och Åhléns reklam

LÄS MER: Världens snabbaste 70-åring frontar Åhléns nya sportkoncept

Som ett led i kampanjen har Åhléns samarbetat med Philip Warkander, doktor i modevetenskap och forskare vid Lunds universitet. Han har granskat sambandet mellan stil, identitet och ålder.

– Med den här studien ville vi undersöka hur människor ser på relationen mellan identitet, klädstil och åldrande ur ett personligt perspektiv. Vi ville väcka tankar och utmana de begränsningar vi, ofta omedvetet, skapar för oss själva när vi blir äldre, säger Philip Warkander.

Till exempel tycker många, enligt Åhléns undersökning, att magtröjan ska pensioneras vid 26 års ålder och att ingen ska ha slitna jeans när de är äldre än 33 år.

Åhléns reklambyrå är Forsman & Bodenfors.