Viacom villl dra uppmärksamhet till företagets projekt i sociala frågor som rasism och sexism. Tillsammans med människorättsorganisation Whisper har de lanserat en ny reklamkampanj där filmer med provocerande eller tankeväckande budskap projiceras på byggnader runtom i New York.

På en byggnad syns till exempel sexistiska meddelanden som ”Hon är så känslig”, ”Du skulle vara sötare om du log” och ”Man up”. På en annan byggnad visas istället texter som ”Stereotypen: fler svarta män sitter i fängelse än går i college” följt av  ”Verkligheten: 59 procent fler svarta män går i college än sitter i fängelse”. 

Samtidigt rullar Viacom ut kampanjen, som går under namnet ”Witness the Power of Story”, på SXSW, Instagram under hashtaggen #story4change och i samtliga av Viacoms nätverk där MTV, VH1, CMT, BET och Spike ingår.

– Vi ville fånga våra tittares uppmärksamhet och ge dem ett sätt att dela sina egna historier. Det handlar om att engagera dem i konversationen. Annonserna börjar skapa medvetenhet kring nätverkens initiativ vilket är fantastiskt, säger Jannello Tuck, chef för CSR på Viacom till Adweek.