Enligt Adweek har lyxmärken alltid varit lite långsammare med att anamma digitala marknadsföringsmetoder. Nu hårdsatsar de på Snapchat, Instagram och Facebook, men digitala marknadsföringsexperter på plats i SXSW varnar för att fokusera för mycket på en enda app.

– Alla märken följer Snapchat och säger att Snapchat är det coolaste för millennials. Det är inte sant. Det coolaste verktyget för millennials är Youtube, säger Gregory Pouy, vd för La Mercatique i New York som jobbar med Tag Heuer och Guerlain, i en debatt.

Han hävdade att Youtube är betydligt viktigare med tanke på sökordsoptimering och hur människor söker efter information. Ett annat problem med Snapchat är att det är svårt för lyxiga varumärken att förmedla sitt budskap i en kort video på bara åtta sekunder.

– Vad kan jag göra på åtta sekunder? Min berättelse och mitt märke är mycket mer komplext än så, säger Thomas Serrano, grundare av Havas Luxe.

Gregory Pouy tror att Instagram och virtual reality däremot kommer att bli allt viktigare för märken just eftersom det ger möjlighet att skapa mer innehåll. Det har redan börjat med klädmärken som lägger upp kläder på Instagram innan de finns tillgängliga i butiker.

– I dag är Instagram viktigare än tidningar. Allt fler catwalks är gjorda för Instagram eftersom designers när de tänker på produkten tänker ”Å, det här kommer att se bra ut på Instagram.”

För att verkligen lyckas med sin digitala marknadsföring behövs en större marknadsföringsbudget. Enligt Judy Bassaly som tidigare var chef för marknadsföring och affärsutveckling på Giorgio Armani handlar det om att skapa innehåll och nå igenom bruset.

– Du vill inte bara kommunicera ut ditt budskap till massorna, du vill rikta dig till specifika områden och grupper. Det kan du göra på Facebook, men det har sitt pris, säger hon.