Expressen blev årets dagstidning, men Schibsteds projekt Gula båtarna fick ett hedersomnämnande. När galan Årets Dagstidning i 2016 års upplaga gick av stapeln på Berns salonger under tisdagskvällen belönades även Kit och dagens nyheter. Galan arrangerades av TU och Dagens Media. Komikern Messiah Hallberg var programvärd.

Årets Idé

Vinnare: Kit

Juryns motivering var: "I en tid när framtidens mediekonsumtion inte längre är traditionell är det viktigt att våga utmana det etablerade synsättet och testa nya grepp. En innovativ idé får gärna vara djärv och den måste vilja göra något nytt. Årets vinnare utmanar plattformstänk, distribution och varumärke med kvalitetsjournalistik på ett helt nytt sätt. Det är modigt, nyskapande och framåtriktat. Nu återstår det att se om framtiden är redo."

Övriga nominerade var: Blank Spot Project och MittMedias hyperlokala appar.

Schibsteds initiativ Gula båtarna fick hedersomnämnande i kategorin Årets idé. Schibsted fick stående ovationer och möttes av jubel när de äntrade scenen, skriver Medievärlden.

 

Årets Kampanj

Vinnare: Under täcket – IKEA, Nyheter 24 Gruppen

Juryns motivering var: "Än en gång visar vinnaren prov på mod, kreativitet och framåtanda i sin strävan att hitta nya digitala affärslösningar. Med en tydlig idé och ett innehåll som den kräsna målgruppen efterfrågar, går de till sängs med en av Sveriges största annonsörer"

Övriga nominerade var: Motorklubben – Bonnier News Brand Studio/Expressen Studio och Gula båtarna – Schibsted

 

Årets Redaktion

Vinnare: Dagens Nyheter

Juryns motivering var: ”I en tid när många medieföretag möter eroderande affärsmodeller med nerdragningar har årets redaktion också förmått att satsat på utveckling och att med moderna metoder och stor förståelse för samtiden fördjupa publicistiken i olika kanaler. Det har lett till en respektingivande samling reportage, intervjuer, analyser och avslöjanden i Dagens Nyheter under 2015.”

Övriga nominerade var: Aftonbladet Breaking News, Västerbottens-Kuriren

 

Årets Marknadsorganisation

Vinnare: Dagens Nyheters Marknadsavdelning

Juryns motivering var: ”Vinnaren visar en tydlig inriktning mot den digitala prenumerationsaffären som visar tillväxt och framåtanda. Genom att rensa i och renodla sitt erbjudande samt inleda ett fruktbart och spännande samarbete med marknadens främsta aktör Klarna, visar DN prov på ny innovation och mod som kommer få betydelse även för andra aktörer i branschen.

Övriga nominerade var: Mediekompaniet "MK-rapporten" och Svenska Dagbladets Annonsavdelning

 

Årets Dagstidning – Helhetspriset

Vinnare: Expressen

Juryns motivering var: "Med övertygelsen om journalistikens betydelse (i sitt DNA) lämnas inget åt slumpen för att ge publiken rätt innehåll i rätt kanal vid rätt tillfälle. Ett systematiskt tillsammansarbete under året ger utdelning i siffror som bara stiger och stiger och vänder affärerna åt rätt håll. Snabbheten att uppdatera är överlägsen och slår till och med radions – och publiken hänger med genom att hålla mobilen i ett hårt grepp. Årets dagstidningen sticker hål på myten om att det går utför med pressen."

Övriga nominerade var: Nerikes Allehanda och Nyheter24