Instagram skrotar kronologiskt flöde inför algoritm
Instagram – som i dag har 400 miljoner regelbundna användare – bekräftar att de förändrar tidslinjen till en algoritm, vilket lär väcka en hel del känslor. Instragram har sedan starten 2010 arbetat med ett kronologiskt flöde. Enligt Instagram kommer foton och videos att visas baserat på din relation med den personen som postar. Allt ska alltså baseras på din interaktion med personerna du följer, för att undvika att du missar ett inlägg. Det skriver New York Times.
Enligt NY Times ska förändringen vara en konsekvens av Instagrams ökade popularitet.
– Personer missar i genomsnitt 70 procent av poster i deras flöde, säger Kevin Systrom, medgrundare och operativ chef på Instagram.
Även Facebook och Twitter har infört algoritmstyrt flöde.
Förändringarna kommer inte att påverka Instagrams annonser.

Media har gett Trump utrymme för 16 miljarder – hittills
Republikanernas presidentkandidat Donald Trump är en person som inte är rädd för att skapa uppmärksamhet. I en sammanställning som New York Times gjort visar det sig att det mediala utrymme som Trump hittills fått i primärvalet i USA motsvarar ett värde på 1,9 miljarder dollar, eller nära 16 miljarder svenska kronor, räknat i annonspriser. Demokraternas Hillary Clinton har fått gratisreklam för motsvarande 746 miljoner dollar.
Donald Trump är inte den av kandidaterna som är känd för att lägga några vidare pengar på annonser. Trump har nämligen bara spenderat 10 miljoner dollar hittills i annonspengar, jämfört med Jeb Bush som har lagt 82 miljoner dollar på annonser.

Apple öppnar Mobile News för alla publicister
Apple vill konkurrera med Facebook och Google – därför öppnar de nu Mobile News för alla publicister. Det berättade företaget på tisdagen, skriver Adage. Steget ger Apple mer innehåll och ger medieföretagen miljoner exponeringar i iPhones. Apple News debuterade i september 2015, med artiklar från ett 100-tal publicister.
Facebook berättade nyligen att de lanserar Instant articles för alla och Google släppte förra månaden Mobile Pages. Ett krig mellan techjättarna är på ingång.

Klart för ny säsong av Ullared
Kanal 5 berättar att det blir en ny säsong av serien Ullared, närmare bestämt den åttonde säsongen.
– Ullared är en av Kanal 5:s mest framgångsrika lokalproduktioner genom tiderna, och vi är mycket stolta över att få fortsätta samarbetet med Gekås och Strix kring detta fenomen inom svensk populärkultur, säger Axel Eriksson, programdirektör Discovery Networks, i ett pressmeddelande.
Vid premiärsäsongen 2009 sågs varje program av i genomsnitt en miljon tittare.

Han är Snapchats nya produktchef
Snapchat värvar tidigare Pandora-chefen Tom Conrad som blir ny produktchef hos appen. Rom Conrad arbetade ett årtionde hos Pandora, bland annat som CTO, men lämnade företaget 2014. Nu kommer han rapportera direkt till Snapchats vd Evan Spiegel.
”Vi är väldigt uppspelta över att få välkomna Tom till Snapchats team”, säger Snapchat i ett utlåtande till Recode.

Schibsted kan lägga ner tryckerier
Schibsted i Norge vill klara sig med ett tryckeri i sydväst. Det kan innebära att tryckeriet i Bergen eller Stavanger läggs ned, rapporterar NRK. En nedläggning kan få betydelser för tidningarnas deadlines. De senaste åren har Schibsted lagt ned två tryckerier i Kristianstad och Bergen.