Instagram berättade igår för Ny Times om deras nya algoritmstyrda flöde. Kanske ingen överraskning, utan mer en tidsfråga. Facebook och Twitter har gjort likadant, varav Facebook började redan 2009.

Instagram inleder med en rad tester hos olika användargrupper innan man beslutar att införa ändringarna brett. Vad appen kommer göra är att till stor del förlita sig på tekniken för att bestämma ordningen på bilder och videos i flödet, inklusive sannolikheten att en person är intresserad av en viss typ av innehåll, aktualitet och relationen mellan två användare. Precis som nu, kommer inläggen att stämplas med det datum då det lades ut.

De senaste åren har flera företag inom den nya marknadsföringstrenden influencers marketing poppat upp i Sverige. Företag kan köpa sponsrade inlägg via till exempel Instagram-stjärnor som berättar om varumärket för sin publik. United Influencers är en av de aktörer som gett sig in på marknaden och har signat bland andra Mikael PersbrandtIsabella ”Blondinbella” Löwengrip, familjen Parneviks och Dessie.

Enligt vd Linda Palmgren så är ett algoritmstyrt flöde ett naturligt steg för utvecklingen av instagram, där vi idag har ett enormt flöde. 

– Instagram skapar ett större engagemang i flödet med en sådan justering. Att jämföras med en kanal som Snapchat, där det finns ett helt annat engagemang som ger större effekt eftersom du inte har flödet på samma sätt. I takt med att Facebook utvecklas med Instant articles och Snapchat ökar markant är det en naturligt steg för Instagram, säger Linda Palmgren.

När Facebook införde algoritmstyrt flöde 2009 så reagerade människor med vrede. Men man insåg ganska snabbt att det inte var så pjåkigt.

– Vi ser på sociala kanaler på ett helt annat sätt idag än 2009.

Instagrams annonser, som hade premiär i höstas, kommer inte att påverkas av det förändrade flödet. Det gör däremot social influencers marknadsföring, som ju utgår från stora Instagramstjärnor.

– Det är för tidigt att säga hur detta kommer påverka social influencers. Men generellt så tror jag inte att det kommer vara en negativ utveckling, utan snarare en positiv utveckling.

Varför?
– Vi får idag så otroligt mycket information. Vi vill konsumera mer innehåll på kortast möjliga tid. Vilket ställer högre krav på innehållet. Det är det som är utmaningen. Det finns såklart intresse och vilja att investera i bra innehåll och starka profiler och det är ett ansvar vi har att skapa och generera innehåll som det är värt att betala för.”

Det finns ingen oro för att influencers inte kommer synas i flödet?
– Nej. I så fall skulle vi ha sett den effekten på Facebook och det har vi inte sett. Vi använder kanalerna på ett helt annat sätt idag. För några år sedan hade en bloggprofil genom Instagram och Facebook hänvisat till bloggen och drivit trafik, men idag jobbar vi mer kanalspecifikt och skapar rätt innehåll till rätt kanal. Influencers anpassar sig helt enkelt utifrån den kanal de kommunicerar genom. Facebook innebär rörligt utan ljud, delning, räckvidd, Instagram innebär en visuell helhet. Därför tror jag inte att en sådan här åtgärd påverkar så mycket utan det är sund utveckling.

United Influencers har avtal med 35 influencers idag. Dessa delas in i ”publicister” och ”ikoner”. Något som man jobbat med är prissättningen på reklamsamarbeten, inlägg och ambassadörskap. 

– Vi sätter priser utifrån räckvidd, varumärke, kanal och engagemang i kanalen. Utmaningen för branschen är att det inte finns någon prisstandard och det är viktigt för oss att påvisa effekten av de investeringar som görs. Alla kunder vi sedan starten arbetat med har valt att forsätta jobba tillsammans med oss vilket är ett kvitto på att vi är på väg åt rätt håll. 

Diskussionerna om sponsrade inlägg har gått heta. Är osäkerheten fortfarande stor idag?
– Nej, inte om du ser det från mottagarens perspektiv. Avgörande är därmed matchningen mellan varumärke och influencer. För finns det en relevans och trovärdighet i samarbetet är det självklart att det är en fördel att annonsmärka som ger en än mer positiv respons. Därmed är det viktigt för oss att driva denna fråga och vi har bland annat tillsammans med Konsumentverket varit med och satt riktlinjerna för annonsmärkning i sociala kanaler. Vi är noga med att annonsmärka alla våra samarbeten och vi ser att det enbart ger ett positivt engagemang, säger Linda Palmgren.