Jan Scherman har lång mediekarriär bakom sig. Efter en framgångsrik reporter- och chefskarriär på SVT hoppade han i början av 90-talet av för att vara med att bygga upp nystartade TV4. Där avancerade han till att bli programdirektör, mellan 2001 och 2011 var han vd för Fyran. Sedan januari 2014 har Jan Scherman jobbat för Aftonbladet TV, han blev affärsområdeschef i september 2014.

Över en frukost på restaurangen Luzette på Centralstationen i Stockholm berättar han om sitt beslut att nu trappa ner mediechefskarriären. Att han slutar är ett enligt honom själv odramatiskt beslut.
– Det är inte mer komplicerat att jag har kommit fram till att jag vill tillbringa mer tid med min fru, barn och barnbarn. Det finns en likhet mellan arbetsgivare och nära och kära: Det är att de vill ha mer av ens tid. Och min familj låter sig inte luras av det argument jag har använt ofta genom åren; att kvaliteten på tiden är viktigare än kvantiteten.
– Att säga att fördelningen av min tid under min karriär är har varit orättvis är ett understatement. Men det ska jag försöka att justera nu, säger Jan Scherman som fyller 66 år i sommar.

När slutar du?
– Det finns en mycket bra ställföreträdande chef i Lotta Folcker, det känns naturligt att hon tar steget upp och blir chef. Det är en mycket stark redaktion, jag tror att frågan om min efterträdare löser sig rätt snabbt.

Du blev rekryterad av Aftonbladets förre chefredaktör Jan Helin. Spelade det in i ditt beslut att han lämnade?
– Nej, det hade ingen betydelse. Inte mer än på så sätt att jag valde att hålla inne med signalen om att jag skulle sluta så mitt beslut inte skulle riskera att missuppfattas. Sedan hade jag och Janne Helin också pratat om att jag nog inte skulle stanna längre än vad som nu blev fallet.

Vad har du lärt dig?
– Otroligt mycket. När jag började på Aftonbladet var jag på väg att göra ett stort misstag genom att lansera en ny stor linjär tv-kanal. Att jag inte gjorde det var ett av mina bästa beslut i karriären.
– Det har varit en tid där jag har omprioriterat mycket av det som jag trodde gällde för online-tv, baserat på mina kunskaper om hur linjär tv fungerar. Det går bra för Aftonbladet TV, fler människor än någonsin tittar på vad vi gör. Men det finns fortfarande kvar stora utmaningar.

Enligt Jan Scherman är det avgörande att skapa en gemensam valuta för webb-tv-tittandet.
– Jag har en bitter erfarenhet av hur lång tid det tog för den kommersiella tv-världen att enas om en gemensam valuta. Om vi inte lyckas med detta kommer det att betyda vi i webb-tv-världen upprepar samma misstag, där branschen inte utvecklas så snabbt som den annars skulle kunna ha gjort.

Jan Scherman lägger ner skeden i sin barnportion havregrynsgröt och målar upp en bild av hur webb-tv-valutan fungerar idag.
– Tänk dig att jag har en tv-affär. Jag har under en dag 30 kunder i butiken, vilket jag rapporterar om. Nästa dag uppger jag att jag hade 300 kunder. "Hur kommer det sig", undrar du. Då svarar jag att jag också räknar de 300 människor som bara gick förbi min affär, utanför fönstret. "Men de gick ju inte in", säger du. Nä, men de gick ändå förbi svarar jag.
– Jag begriper inte att branschen själva har skapat det här lurendrejeriet. Det är helt poänglöst och på gränsen till bedrägeri. Ibland verkar det till och med som om annonsörerna verkar gilla att bli grundlurade.

Under hela sin karriär har Jan Scherman varit upptagen av att definiera och diskutera hur public service och kommersiella medier förhåller sig till varandra. Han kallade under många år TV4:s journalistik för "kommersiell public service". En enligt vissa kritiker en omöjlig publicistisk ekvation.

Den här morgonen riktar han tuff kritik mot public service, som trots 8-9 miljarder kronor i intäkter – SVT, SR och UR sammantagna – ändå "ogenerat fyller på med oerhört avancerade kommersiella intäkter".
– Jag tycker att det borde vara rött kort i matchen. Det är obegripligt att ingen politiker vågar ta det beslutet. Det finns hur många produktioner som helst som är delfinansierade, det är svårt att veta exakt vilka eftersom man inte är transparant i sin redovisning. Plus att det tillkommer pengar från sponsring och event. Jag tycker att public service ska vara enkelt, tydligt och rent finansierat. Med lite mindre kommersiella intäkter får public service fundera mer på exakt vad som är dess uppdrag. Det tror jag vore nyttigt.

Men Jan Scherman tycker också att de kommersiella medierna borde ägna sig åt mer självrannsakan.
– Det kan inte vara så att bara den ena sidan av mediebranschen har ett ansvar för journalistiken och publicistiken. Medan den andra delen bara ska fundera på digitala affärsmodeller och vinstmaximering.
– Där finns en stor svaghet i mångas kritik av public service. Även de kommersiella medierna måste ta sitt publicistiska ansvar i större utsträckning, inte bara fundera på digital transformation och vinstmaximering.

Jan Scherman konstaterar att det är "besvärande" för public service att det efter terrordåden i Paris var Aftonbladet var svenska folkets primära nyhetskälla i det inledande skedet.

Hur tycker du att TV4 har utvecklats sedan du lämnade?
– Jag tycker att man gör det fantastiskt bra som behåller och utvecklar sin superstarka position. Min utmaning var att förstå hur digitaliseringen förändrade tv-landskapet. Det var ganska lätt att förstå det skulle komma många fler kanaler. Min efterträdare Casten Almqvist har nog ett svårare jobb, det är inte lätt att förutse vad som ska hända med tv-mediet i framtiden. Men jag tror att han gör rätt som tokinvesterar i ny teknik. Vi har haft våra motsättningar, jag och Casten. Men det ligger bakom oss, han gör ett riktigt bra jobb vad jag kan se.

Tror du att Aftonbladet kommer att kunna utmana TV4 om de riktigt stora publik-programmen?
– Nej, det tror jag inte. Det Aftonbladet gör enastående bra är kortare saker som passar perfekt när man snabbt vill bli uppdaterad och använder mobilen. Aftonbladet TV har ett annat tilltal, hämtat från kvällstidningen, när vi gör tv. Det går bra, både tittarna och annonsörerna verkar uppskatta det vi gör. TV4 gör något annat, som har andra mål, produktionssätt och kostnader än det som vi gör.
– Sedan tycker jag att det är roligt att Expressen på riktigt har börjat konkurrera med Aftonbladet vad gäller webb-tv. I den matchen kommer tittarna bli vinnarna.

Har du tagit ditt sista mediechefsjobb nu?
– Ja, det har jag. Jag ska jobba vidare med några mindre projekt för Aftonbladet som konsult. Jag har planer på att producera saker för tv, det finns planer att återkomma till. Plus att jag föreläser om ledarskap på högskolor och universitet, det är jättekul.
Och så ska jag skriva en ny bok. Min förra bok finns förresten att köpa på bokrean nu. Den kostar bara 75 kronor, ett riktigt kap!

Johan Såthe
johan.sathe@resume.se