Det var Bonnier News avgående vd Gunilla Herlitz som rekryterade Rickard Frank till Dagens Nyheter för fem år sedan. Sedan dess har han arbetat med bland annat digital affärsutveckling, design och varumärkes- och redaktionellt byggande. Rickard Frank har även varit den som ansvarat för DN:s veckomagasin som kommer i april.

– Det är en otrolig häftig fas i den här branschen. Vi började utveckla printprodukten och kvalitén på journalistiken, till att gå vidare med varumärkesarbete med ny vision. Därefter startade vi en ny digital affärsutvecklingsenhet, vilket jag har ägnat de senaste två åren åt. Att ställa om en tidning är inte lätt. Vissa saker har blivit jättebra, andra har varit svårare, säger Rickard Frank till Resumé.

Rickard Frank lämnar DN i juni. Därefter startar han egen byrå. Ambitionen är att fortsätta arbeta i olika projekt inom Bonnier News, fast i konsultform.

– Inledningsvis kommer jag ha min egen byrå och kommer sitta tillsammans med några andra personer. Fokus blir på hållbart varumärkesbyggande. Jag vet inte mycket mer än så just nu, utan det blir något att återkomma till, säger Rickard Frank.

Rickard Frank har även en bakgrund som chefredaktör på Trelleborgs Allehanda och designchef på Svenska Dagbladet.