Förra året ökade OTW Communication omsättningen med 13 procent (låg år 2014 på 88,2 Mkr). Rörelseresultatet förbättrades med närmare 6 procent till 16,5 miljoner kronor. Förklaringen är en ökad efterfrågan bland företag som vill ha högkvalitativt innehåll i egna kanaler, enligt vd Anders Rask
– Det är en stark trend som vi har sett länge och som kommer att fortsätta öka, säger han. 

Vad är det ni erbjuder som funkar så bra?
– Det som har gått bäst är renodlade contentkoncept där man använder sig av flera kanaler. Det kanske finns print, men också med sajter, crm, socialt och en stor protion rörligt.

Just rörlig bild är en stor intäktskälla som kommer att fortsätta växa framöver, spår bolaget.
– Vi får mycket förfrågningar om contentatisteriger och produktion av olika saker. Rörlig bild kommer att vara hett 2016 och framåt. Trenden är att företag går från att göra små enkla lösningar till mer high value-produktioner. 

Ett sänke för OTW är affärsområdet television som gick från ett nollresultat 2014 till ett minus på 4,8 miljoner kronor i fjol.
– Det är en tuff bransch och kommer att vara det framåt. Tv-kanalerna är fortsatt viktiga kunder för oss, men de är inne i en omställningsperiod, som musikbranschen var när Napster kom. De köper mindre format av färre aktörer och satsar på beprövade framgångar. Det finns fortfarande möjligheter att göra bra saker, men budgetarna kommer att krympa. 

Vad gör ni för att vända förlusten? 
– Vi jobbar med mer rörliga kostnader vad gäller till exempel personal. Sedan är det en fördel att vi har slagit ihop de båda verksamheterna (content och tv låg tidigare i separata bolag). Nu kan vi använda personal från båda sidor staketet, och det spelar mindre roll om det är en content- eller mediekund det gäller. Det innebär att vi kan opitmera resurserna.
– Men i slutändan handlar det om att göra bra grejer. Det är alltid nyckeln.