Reklamlegendaren och BBH-grundaren Sir John Hegarty är i veckan i Stockholm för att berätta om planerna. BBH köptes upp av Publicis år 2012. Samma år valde Publicis att lägga vantarna på svenska mobilbyrån Monterosa.

LÄS MER: Publicis köper Monterosa
LÄS MER: Pelle Sjönell stiger i graderna

Svenske Pelle Sjönell har arbetat på BBH och därmed tätt tillsammans med Sir John Hegarty. I januari i år kom beskedet att Pelle Sjönell befordrats till kreativ chef för hela koncernen. Han lär också vara den som fått Sir John Hegarty att rikta blickarna mot Stockholm, för nu ska det satsas för fullt.

Monterosa blir nu BBH Stockholm och Sverige blir BBH Groups sjunde land. BBH beskriver Stockholm som en av världens mest framgångsrika städer vad gäller innovation inom tech och design.

– Jag har drömt om det här. BBH, varumärket och byrån jag växte upp med att beundra, kommer till Stockholm. För oss som globalt varumärke, att kunna lägga till den spetskompetens som finns inom teknologi och de svenska techtalangerna till resten av BBH, är fantastiskt, säger den kreativa chefen Pelle Sjönell, i en kommentar.

Carl Norberg, en av grundarna till Monterosa:

– Att Sir Hegarty sätter sitt namn på min dörr är naturligtvis en pojkdröm som går i uppfyllelse. John är den person som jag har störst respekt för av alla i den här branschen och det är en ära att få spela i hans lagtröja. Vi kommer inte spela försvarspel, säger han.

BBH grundades för 34 år sedan och finns idag i London, Singapore, New York, Shanghai, Mumbai och Los Angeles. Företaget har cirka 1 000 anställda.

Sir John Hegarty är en av världens största reklammänniskor. Han var med vid starten av Saatchi & Saatchi 1970 och medgrundare till TBWA 1973. 1982 lämnade han TBWA, tillsammans med John Bartle och Nigel Bogle för att starta Bartle Bogle Hegarty (BBH).