Enligt Björn Borg så finns ”hudfärgade” underkläder traditionellt endast tillgängliga för ljushyade, i en skala mellan ljusrosa och beige, trots att 84 procent av jordens befolkning har en annan hudton.

Klädmärket belyser problemet med en ny underklädeslinje kallad The Skin Collection innehållande sex nyanser utifrån den så kallade Fitzpatrick-skalan. Lanseringen sker på måndag, då FN:s dag mot rasdiskriminering infaller.

– Nude är inte en färg, det är ett koncept som alla borde kunna ta del av. Vi kallar det ”six shades of human” och anledningen att vi lanserar på FN:s dag mot rasdiskriminering är att det politiska klimatet i Europa har varit tufft på sistone och det är dags att bekänna färg. Det här är vårt bidrag till debatten, säger Björn Borgs Marketing Director, Jonas Lindberg Nyvang, i en kommentar.

Bakom kampanj, produkter och förpackningar står reklambyrån Garbergs/Garbergs Project. Pr-byrå Ibeyostudio.