Efter näthatet: Inga fler program för TV4-profilen
Relationscoach Lennart Matikainen, som medverkar i TV4-programmet ”Skilsmässohotellet”, kallade ensamkommande flyktingbarn för ”skäggbarn” på Facebook.
Efter TV4:s krismöte igår står det klart att Lennart Matikainen inte får medverka i fler tv-program för kanalen.
– Eftersom han står så långt ifrån oss i sina ståndpunkter känns inte det aktuellt just nu. Vi har ganska olika syn på saker och ting, vilket nu har framkommit, säger programchefen Anna Rastner till Aftonbladet.
Lennart Matikainen medverkade under gårdagen också i TV3-programmet Aschberg Direkt där han säger att han inte ångrar sina uttalanden.
– Jag ger mig gärna in i debatter och jag har åsikter när folk har kritik, säger han.
De tre avsnitten som återstår av Skilsmässohotellet kommer dock att sändas som planerat.

The Guardian kapar 250 tjänster
Det brittiska mediehuset The Guardian planerar att skära ned på 250 tjänster, varav 100 ska vara redaktionella. Företaget hoppas att folk ska lämna frivilligt.
– Vår plan har ett mål: att säkra den journalistiska integriteten och vår oberoende ekonomi för all framtid, skriver chefredaktören Katharine Viner i ett mejl till personalen.
Idag arbetar 725 journalister på The Guardian.

Peter ”Foppa” Forsberg klar som OS-expert
Discovery Networks Sweden har gjort klart med forne hockeyproffset Peter ”Foppa” Forsberg som ny expert inför vinter-OS 2018.
– OS är och kommer alltid att vara speciellt för mig, med alla förväntningar, drömmar och framgångar. Tre Kronor är alltid en av guldfavoriterna och jag ser fram emot att följa den här generationens lag på nära håll som expert på Discovery Networks Sweden, säger Peter Forsberg i ett pressmeddelande.

Så gick NWT-koncernen under 2015
Nya Wermlands-Tidningens ökade sitt rörelseresultat under 2015 till 63 (49) miljoner kronor. Här ingår 14 helägda tidningar, fastighetsrörelse samt andelar i intresseföretag. Omsättningen sjönk dock till 508 (533) miljoner kronor.
Resultatet efter finansiella poster uppgår till 123 (24) miljoner kronor.
Enligt vd Mats Muregård ska den svaga annonskonjunkturen i print ha drabbat tidningen negativt. Den digitala annonstillväxten är dock glädjande med en ökning på 39 procent.
Enligt NWT har innehavet i bolaget Polaris Media AS skrivits ned med 17 miljoner kronor, vilket dels beror på en försvagning av den norska kronan. Även värdet på innehavet i Schibsted i Norge ska ha påverkats. NWT äger 46 procent respektive 3,6 procent av aktierna i Polaris och Schibsted.

Exterion Media snor miljardkontrakt från JCDecaux
Exterion Media har vunnit upphandlingen för annonsförsäljning i Londons tunnelbana. Därmed får JCDecaux se sig besegrade. Enligt Campaign är uppdraget värt 1,1 miljarder euro.
Shaun Gregory, vd för Exterion Media, säger till Campaign att de vann uppdraget för att de erbjöd ett ”geniunt partnerskap”.

DN närmar sig 40 000 digitala prenumeranter
Dagens Nyheter närmar sig nu 40 000 betalande digitala prenumeranter, meddelar chefredaktör Peter Wolodarski på Twitter. Kanske kan det bero på deras avtal med Klarna, som Resumé tidigare berättat om.
”Starka tillväxten fortsätter, flera tusen nya varje månad, väldigt roligt!”, skriver Wolodarski på Twitter.