Med start i dag och åtta veckor framåt kommer Moderata Ungdomsförbundet att kampanja hårt i digitala och sociala medier samt ute i samhället. Under devisen "Sänk regeringen" riktar de udden mot Stefen Löfvens förda politik och kräver förändring.
– Det är den största digitala kampanjsatsningen vi någonsin gjort. Vi kommer också att köra på skolor, universitet och ute i samhället, säger Oliver Rosengren, kampanjansvarig på MUF.

Målet är att skapa engagemang på gräsrotsnivå – framför allt bland unga.
– Kampanjen ska byggas underifrån med lokala medieutspel, bilder och filmer. MUF är Sveriges största politiska ungdomsförbund och nu vill vi tydligt markera att vi också tänker vara det ledande ungdomsförbundet i opposition. Vi är tydliga med att vi vill sänka regeringen, säger han.

Kanaler som kommer att användas i kampanjen är Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Youtube och Periscope samt den egna hemsidan. Varje måndag under de kommande veckorna kommer MUF att trycka ut ett nytt budskap som står i centrum under veckan.

Exempel på det är att sänka skatterna och bidragen, samt att skaffa fram mer jobb och bostäder. I förlängningen handlar det också om att öka medlemsantalet.
– Vi vill samla ett brett stöd i ungdomsgenerationen för att sänka regeringen. Det gör vi bäst genom att värva medlemmar. Vi ska fortsätta att vara bäst på att samla ett brett stöd och använda vår storlek.

Hur kommer kampanjen att märkas?
– Dels målar vi om alla våra digitala kanaler. Dels kommer vi att marknadsföra våra budskap i utvalda målgrupper på Facebook och Instagram. Vi kommer arbeta med att det ska synas digitalt i hela landet. Parallellt kommer vi att möta ungdomar med det nya materialet och samla vår generation.

Hur mycket investerar ni?
– Framför allt vårt engagemang. Till skillnad mot SSU har vi inte LO-avlönade kampanjarbetare.