För någon vecka sedan hade min Stockholmsbaserade designbyrå två team som startade upp internationella uppdrag: ett i USA, ett i Mexiko. Samtidigt genomförde vi uppdrag i Storbritannien. Vi är glada över alla dessa internationella uppdrag, men vad beror detta på?

När vi frågar stora internationella kunder varför de vänder sig till svenska designbyråer, svarar de: digitalisering vänder upp och ned på marknaden och hur våra kunder handlar. Därför behöver vi kreativ hjälp att städa upp, förenkla och uppdatera vår kundresa – ett lite mer modernt och Skandinavisk förhållningssätt till design. Sverige ligger dessutom långt fram inom digitalisering vilket gör att designbyråer härifrån har djupare förståelse för vad som händer med kundperspektivet när fysisk och digital handel till slut smälter samman och bara blir handel.

Varför blir svenska designbyråer vinnare i det här nya gränslandet som uppstår mellan fysiskt och digitalt? Svaret är – Stockholm. Vi har turen att verka i Stockholm där företag som Spotify, Mojang, King (Candy Crush saga) och H&M har sina huvudkontor inom en kilometers radie. Med andra ord: Stockholm befinner sig i den perfekta stormen där skandinaviska designvärderingar, nya teknologier och en hög koncentration av kreativa affärstalanger korsbefruktar fram nya och digifysiska sammanhang.

Samtidigt finns det redan tecken på att mörka moln hopar sig som hotar en fortsättning av det svenska designundret. Kanske den största utmaningen är bristen på duktiga kreatörer i gränslandet mellan design och teknik – om ingenting sker kan företag som Spotify tvingas flytta.

Den galopperande bostadsbristen gör det svårt att få talanger att flytta hit. Men felet ligger delvis i det faktum att designskolor som Konstfack och teknikskolor som KTH har få eller inga naturliga gränssnitt. Ändå är det när design och teknologi möts som magin uppstår i Stockholms nya kreativa branscher. Självklart borde det vara så att denna typ av möten ska uppstå redan på högskolan som en naturlig del av utbildningen.

Jag vill därför rikta en uppmaning till ledande skolplanerare och politiker: Skapa ett nytt innovationslabb som är gemensamt för KTH, Konstfack och Beckmans. Innovationslabbet erbjuder kurser där elever löser arbetsuppgifter ihop där design och teknologi möts på nya sätt. Faktum är att KHT:s devis är "vetenskap och konst"- visionärt med tanke på att den myntades år 1827.

Richard Kylberg
Vd och grundare, BLINK